اوباما: به داعش «در هرکجا که باشد» حمله می‌کنیم

به گزارشافکارنیوز،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مورد «راهبرد مبارزه با داعش» که تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود، اعلام خواهد کرد که نیروی هوایی این کشور، مواضع داعش را «در هر جایی که باشد»، هدف قرار می‌دهند.

هرچند در این بیانیه از گسترش دامنه اقدام نظامی به داخل سوریه صحبتی نشده، اما پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که اوباما آماده است تا مجوز حملات هوایی در داخل سوریه را صادر کند. «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرده بود که این کشور در مبارزه با داعش خود را به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌کند.

بر اساس گزیده‌ای از متن سخنرانی امروز اوباما که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، وی با بیان اینکه هدف از عملیات نظامی «تضعیف و نهایتا نابودی داعش» است، خواهد گفت: «می‌خواهم مردم آمریکا بدانند که این اقدام چقدر با جنگ در عراق و افغانستان متفاوت است. در این اقدام نیروهای آمریکایی درگیر جنگ در خاک کشور خارجی نخواهند شد.»

وی می‌افزاید: «این عملیات از طریق تلاش‌های مداوم و بی‌وقفه برای هدف قرار دادن داعش در هرکجا که باشد، با استفاده از نیروی هوایی ما و حمایت نیروهای هم‌پیمان روی زمین، صورت می‌گیرد.»

مقامات کاخ سفید پیشتر به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اوباما از کنگره خواهد خواست تا مجوز تسلیح گسترده مخالفان «میانه‌رو» سوری را صادر کنند. این در حالی است که انتقال گسترده تسلیحات به سوریه توسط کشورهای عربی و تحت حمایت آمریکا، طی بیش از سه سال گذشته اصلی‌ترین عامل شکل‌گیری گروه‌هایی چون داعش و «جبهه‌النصره» بوده است.

در بخش دیگری از متن سخنرانی اوباما آمده است: «راهبرد هدف قرار دادن تروریست‌هایی که ما را تهدید می‌کنند و همزمان حمایت از شرکای درگیر در خط مقدم، همان کاری است که ما سال‌ها با موفقیت در یمن و سومالی دنبال کرده‌ایم.»

وی همچنین در این سخنرانی عنوان خواهد کرد که آمریکا در نبرد با داعش، ائتلافی فراگیر از کشورهای خاورمیانه و متحدان اروپایی را رهبری خواهد کرد. جان کری وزیر خارجه آمریکا که روز چهارشنبه به بغداد، پایتخت عراق سفر کرده بود، گفت تاکنون ۴۰ کشور آمادگی خود برای پیوستن به این ائتلاف را اعلام کردهاند. بنا بر گزارش رسانهها، عربستان، ترکیه و اردن که از اصلیترین حامیان مخالفان سوری به شمار میآیند، از جمله این کشورها هستند.