به گزارش افکارنیوز، ادعاهای تازه در نیجریه حاکی از آن است که «ابوبکر شیکاو» رهبر گروه تروریستی بوکوحرام، یا دست کم کسی که خود را او جا می‌زند، احتمالا مرده است و البته نه برای نخستین مرتبه!

این شایعات از پنج‌شنبه گذشته یعنی زمانی که ارتش نیجریه اعلام کرد یک رهبر بلند پایه تروریست در درگیری‌های «کاندوگا» در ایالت «بورنو» در شمال شرقی نیجریه، به شدت زخمی شده است، منتشر شد.

یک افسر بلند پایه ارتش نیجریه گفت این ستیزه جو که نام او اعلام نشده در درگیری زخمی شد و گفته می‌شود در یک درمانگاه نظامی تحت مداوا قرار گرفته است.

گمانه زنی‌ها درباره شایعه مرگ رهبر بوکو حرام اوایل این هفته هنگامی قوت پیدا کرد که عکسی از یک فرد با ریش انبوه منتشر شد که گفته می‌شود در «کاندوگا» کشته شده و دولت به زودی درباره وی اظهار نظر می‌کند.

یک سخنگوی ارتش نیجریه دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: در این مرحله قادر نیستم این اطلاعات را تأیید و یا رد کنم. با این حال تحقیقات در این باره ادامه دارد.

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع نیجریه اعلام کرد به زودی درباره این موضوع روشنگری خواهد کرد.

پلیس شهر مایدوگوری ۳۰ ژوئیه اعلام کرد رهبر بوکوحرام معاون وقت «محمد یوسف» بنیانگذار بوکو حرام یکی از حدود ۲۰۰ عضو گروه بوکو حرام است که در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

سپس نیروی ویژه امنیتی در شمال شرقی نیجریه در تاریخ ۱۹ اوت سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ابوبکر شیکاو در درگیری با نظامیان در تاریخ ۳۰ ژوئن، احتمالا براثر جراحت ناشی از اصابت گلوله کشته شده است.



شیکاو یا فردی که ادعا می‌کند اوست، هربار در یک نوار ویدئویی ظاهر می‌شود.

تحلیلگران بدون هیچ گونه تأیید یا تکذیب رسمی ارتش درباره مرگ وی، در زمینه تازه‌ترین گمانه زنی‌ها درباره مرگ رهبر بوکوحرام جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

«یعقوب زین» از تحلیلگران اندیشکده «بنیاد جیمز تاون» آمریکا اعلام کرد مرگ یک «بدل» در کاندوگا، محتمل و باور کردنی است.

وی میگوید: با این حال مسئله حائز اهمیت این است که ابوبکر شیکاو احتمالا دارای بدلهایی است که در برخی نوارهای ویدئویی ظاهر شدهاند و سابقه دارد که ارتش نیجریه درباره ادعاهای مرگ رهبر بوکوحرام، قضاوت نادرستی کرده باشد. بنابر این مهم است که منتظر باشیم تا نوار ویدئویی ابوبکر شیکاو یا کسی که به نظر میرسد وی باشد، منتشر شود.