ضعف آمریکا در شناسایی تهدید داعش

به گزارش افکارنیوز، «باراک اوباما» در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی. بی. اس که آمریکا روی توانایی دولت عراق برای مبارزه با این گروه تروریستی بیش از اندازه حساب کرده بود.

اوضاع در سوریه پیچیده‌تر است


اوباما در پاسخ به سوال خبرنگار سی. بی. اس در خصوص تناقض ادعاهای پیشین وی در خصوص لزوم خروج آمریکا از وضعیت جنگ دائمی و حملات کنونی به عراق و سوریه گفت: «من بین مبارزه با تروریسم و حرکت‌های اشغالگرانه‌ای که مشخصه جنگ عراق و افغانستان بود تمایز قائل می‌شوم. آنچه که هم اکنون صورت می‌گیرد بسیار متفاوت از داشتن ۱۵۰ هزار نیروی زمینی در عراق و ۶۰ هزار نیرو در افغانستان است.» وی در ادامه گفت: «ما در حال کمک به عراق در جنگی هستیم که در خاک آن در گرفته است. ما فقط از حملات هوایی استفاده می‌کنیم و این با منافع ما مطابقت دارد زیرا داعش تنها یک شبکه تروریستی نیست، بلکه این گروه جاه‌طلبی‌های سرزمینی دارد و از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی برخوردار است.» اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگار برنامه ۶۰ دقیقه در خصوص احتمال مبارزه سربازان عراقی با داعش و یا عدم توانایی آنها در این مبارزه گفت: «در حال حاضر نمی‌خواهم در خصوص احتمال شکست پیش‌بینی کنم. ما بتازگی حرکت خود را آغاز کرده‌ایم و باید ببینیم چه پیش می‌آید. ائتلاف فعلی از شانس خوبی برای موفقیت در عراق برخوردار است. اما اوضاع در سوریه قدری پیچیده‌تر است.»

اعتراف به ضعف اطلاعاتی آمریکا در خصوص گروه تروریستی داعش


اوباما در پاسخ به پرسش «استیو کرافت» خبرنگار این برنامه در خصوص تایید یا عدم تایید سخنان «جیمز کلپر» رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در خصوص دست کم گرفتن توانمندی‌های گروه تروریستی داعش گفت: «‌درست است. این نکته کاملا صحیح است.»

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن مذمت جنگ داخلی و بی‌ثباتی در سوریه به عنوان بستری برای رشد افراطگرایی گفت: «در مورد پیدایش داعش آنچه که در ابتدا با آن روبه رو بودیم گروه تروریستی القاعده بود که نیروهای ما با کمک قبایل سنی قادر به غلبه بر آن بودند. اما در چند سال اخیر و به دلیل آشوب ایجاد شده به دنبال جنگ داخلی در سوریه، آنها این فرصت را پیدا کردند که با سوءاستفاده از این فضا به تجدید قوای خود بپردازند.»

وی در ادامه افزود: «گروه تروریستی داعش این توانایی را داشت که مبارزان خارجی معتقد به ایده بی‌معنای جهاد را به خود جلب کرده و از نقاط مختلف از آمریکا و اروپا گرفته تا استرالیا و کشورهای جهان اسلام این مبارزان را در سوریه همگرا کند.»

اوباما در سخنان خود عضوگیری داعش از طریق ایجاد یک کمپین اجتماعی را بسیار هوشمندائه توصیف کرد. وی همچنین برخی از نیروهای ارتش «صدام» دیکتاتور سابق عراق را برای کمک به داعش و در اختیار قرار دادت تسلیحات نظامی مقصر دانست.

اوباما: اختلاف سنی و شیعه مهم‌ترین عامل تعارضات در سطح جهانی است


اوباما با توجه به نکات ذکر شده این گونه نتیجه‌گیری کرد که بخشی از راهکار مبارزه با داعش به طور ناگزیر نظامی خواهد بود. وی افزود: «ما مجبوریم آنها را به عقب برانیم و فضای آنها را کوچک کنیم، مجبوریم برای تخریب تسلیحات و توانمندی آنها، منابع سوختی که در دسترس دارند، قطع منابع مالی آنها و جریان پیوستن مبارزان خارجی بدان‌ها تلاش کنیم.»

اوباما در نهایت راه‌حل سیاسی را تنها راهکار ممکن برای برقراری صلح پایدار خواند و گفت: «در نهایت ما باید به دنبال راهکار سیاسی در عراق و سوریه به طور خاص و در خاورمیانه به طور عام برای حل اختلافات موجود میان سنی و شیعه باشیم که در حال حاضر بزرگترین دلیل تعارض در خاورمیانه و حتی در جهان است.

احتمال درگیری نظامی میان ناتو و مسکو وجود ندارد


در بخش دیگری از این مصاحبه، به موضوع رابطه واشنگتن – مشکو پس از بحران اخیر اوکراین و مواضع روسیه پرداخته شد. اوباما در این بخش ضمن تاکید به ادامه ارتباط خود با پوتین، اقدامات روسیه را تخطی به حاکمیت کشوری کوچکتر در همسایگی خود خواند که از مصداق نقض قوانین و عرف بین‌المللی است و با همه پیشرفت‌های صورت گرفته پس از دوران جنگ جهانی دوم و جنگ سرد در تناقض است. اوباما در ادامه در پاسخ به سوال کرافت در خصوص احتمال رویارویی نظامی میان ناتو و اوکراین از یک طرف و روسیه از طرف دیگر گفت: ‌ «نه، من احتمال مواجهه نظامی ناتو با روسیه را رد می‌کنم. اگر چه ما همه تلاش خود را برای اطمینان بخشی به متحدان خود در ناتو از جمله کشورهای بالتیک و استونی که از همسایگان روسیه هستند به کار برده‌ایم.

سنا به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد


در بخش پایانی مصاحبه سی.بی.اس با رئیسجمهور آمریکا اوباما مدعی شد که وضعیت اقتصادی آمریکا نسبت به شش سال قبل یعنی زمانی که وی قدم به کاخ سفید گذاشت، به مراتب بهتر شده است و این مهم را دلیلی بر پیروزی دموکراتها در انتخابات میاندورهای پیش روی و به دست آوردن اکثریت کرسیها در مجلی سنا دانست.