پاسخ سوئد به انتقاد آمریکا از تصمیم استکهلم

به گزارش افکارنیوز، وزیر امور خارجه سوئد گفت: انتظار انتقاد آمریکا را داشتیم، ما گفت و گوهای سازنده خود را با آمریکا ادامه خواهیم داد تا انگیزه و دلایل این تصمیم را توضیح دهیم.

«استفان لوفن» نخست وزیر سوئد، ۱۱ مهر ماه(سوم اکتبر) در نخستین نطق خود در پارلمان کشورش قول داده بود که کشورش، فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

وی همچنین تنها راه حل بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را مذاکره عنوان کرد و این امر را نیازمند اراده سیاسی طرفین دانست.

در صورت تصویب تصمیم دولت سوئد در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در پارلمان این کشور حوزه اسکاندیناوی، سوئد نیز به جمع سایر کشورهایی که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد، خواهد پیوست.

حزب سوسیال دمکرات سوئد به رهبری «لوفن» پس از هشت سال حکومت محافظه کاران، در انتخابات سپتامبر گذشته به قدرت رسید.

نخست وزیر جدید همچنین در سخنان خود در پارلمان قول داده بود از درخواست کشورش برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - انصراف دهد.

سوئد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ میلادی، به پیشنهاد ارتقای تشکیلات خود گردان فلسطین به سطح دولت فلسطین رای مثبت داد.

آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی به سوئد هشدار داده بود که از اتخاذ تصمیمات شتابزده در این خصوص خودداری کند.

«لیبرمن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در سخنان شب گذشته خود این تصمیم استکهلم را ناشی از فقدان درک درست سوئد از واقعیت منازعه فلسطین و تل آویو دانست.

گفته می شود رژیم اشغالگر قدس از این نگران است که سایر کشورهای اروپایی نیز در پی تصمیم سوئد، رویکردهای مشابهی در پیش گیرند.