صدور جواز برگزاری جشن‌های نیمه شعبان

به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصري الدستور، علي جمعه مفتي اعظم مصر در فتوايي جواز جشنهاي نيمه شعبان را در مصر صادر كرد.
وی در این فتوا آورده است: صرف‎نظر از اینکه موضوعیت این شب چیست، جشن‌ها باید براساس امور دینی باشد و شکی در این امر نیست.
مفتی مصر ادامه داده است: حضرت رسول اکرم در روایت فرموده‌اند: شب نیمه شعبان که فرارسید به‏پا خیزید و روز آن را روزه بگیرید و خداوند[فرشته‌ای] را هنگام غروب خورشید به آسمان این دنیا می‌فرستد و می‌گوید هرکس استغفار کند او را آمرزیدم، هرکسی روزی خواهد پس روزی‌اش دادم، هرکس گرفتار باشد به او عافیت دادم تا آنکه فجر صادق طلوع کند.
وی در این فتوا با اشاره به اختلاف در اجرای این جشن‌ها تاکید کرده است که برخی برگزاری این جشن‌ها در مساجد را مستحب دانسته‌اند و گفته‌اند که: «واجب است پوشیدن بهترین لباس‌ها در این جشن‌ها و تلاوت قرآن» و عده‌ای دیگر برگزاری این جشن‌ها را در مساجد مکروه دانسته‌اند.
«علی جمعه» مفتی اعظم مصر در این فتوا تاکید کرده است: این جشن‌ها نباید آنچه را شرع نهی کرده است، شامل شود و خداوند در قرآن یاد خدا را ضروری دانسته و گفته است: «وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ».
به گزارش فارس، مفتي اعظم مصر پيش از اين نيز با تأكيد بر اينكه زيارت قبور بهمعناي شرك و كفر نيست، گفته بود: زيارت آل البيت نبي(ص) از اقرب اعمال بوده و داراي بيشترين احتمال و رجاي قبول الهي است.