سلاح شیمیایی صدام گریبان آمریکا را گرفت

به گزارش افکارنیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی با اشاره به مستندانی که به واسطه قانون گردش آزاد اطلاعات به دست آورده، نوشته است که در طول یک دهه گذشته، نظامیان آمریکایی در عراق بارها با مواد شیمیایی به جا مانده از رژیم سابق عراق برخورد کرده اند، اما به دستور پنتاگون از اعلام عمومی این مطلب خودداری کرده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، نظامیان آمریکایی به کرات با مواد شیمیایی مواجه شده و در دستکم ۶ مورد به دلیل تماس یا استنشاق این مواد، دچار مجروحیت شده اند.

این روزنامه تصریح کرده است که این مواد از زمان جنگ عراق علیه ایران به جا مانده است. نیویورک تایمز نوشته است که «مایه شرمساری» است که در ۵ مورد از ۶ حادثه منجر به مجروحیت آمریکایی ها، عامل حادثه بمب هایی بوده که در آمریکا طراحی، در اروپا ساخته و با کمک غرب با مواد شیمیایی پر شده اند.

بنا بر این گزارش، دستکم ۱۷ نظامی آمریکایی و ۵ افسر پلیس عراق پس از سال ۲۰۰۳ با ذخایر شیمیایی مواجه شده اند. در این موارد بیش از ۵۰۰۰ بمب یا موشک حامل مواد کشنده شیمیایی شناسایی شده است.

اما از آنجا که تمامی این مواد پیش از سال ۱۹۹۱ تولید شده و این بر خلاف ادعای دولت وقت آمریکا مبنی بر وجود برنامه فعال تسلیحات شیمیایی در عراق بوده، آمریکا در تمام این مدت از اعلام وجود این مواد خودداری کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش توضیح داده است که دولت صدام حسین چطور در زمان جنگ با ایران، پس از مایوس شدن از پیروزی با تسلیحات متعارف، به ایجاد برنامه شیمیایی روی آورده و دولت های غربی مشتاق به شکست انقلاب اسلامی ایران، در این مسیر به بغداد کمک کرده اند.