ایران و آمریکا حرف اول را می‌زنند

به گزارش افکارنیوز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات مربوط به حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران معتقد است که دور کنونی مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه «۱ + ۵» در وین می تواند نتیجه بخش باشد، ولی این مسئله به این بستگی دارد که همه طرفین شرکت کننده در مذاکرات اراده سیاسی لازم برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای را از خود نشان دهند.

ریابکوف شب گذشته در وین در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری با اعلام این مطلب یادآور شد که در حال حاضر اطمینان از «تضمین صددرصد» در خصوص رسیدن به توافق وجود ندارد و به همین دلیل باید همه طرفین حداکثر تلاش خود را برای پیشرفت در مذاکرات انجام دهند.

وی در عین حال برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در سطح وزرای امور خارجه در ماه نوامبر را بعید ندانست و این مسئله را منوط به پیشرفت مذاکرات کنونی در وین دانست.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوالی در این رابطه افزود: «من این مسئله را امکان پذیر می‌دانم. اگر مذاکرات کنونی نتیجه بخش بوده و چنین توافقی صورت بگیرد، هنوز فرصت باقی است تا قبل از ۲۴ نوامبر وزرای امور خارجه نیز با یکدیگر نشست داشته باشند».

این دیپلمات بلندپایه روس در عین حال یادآور شد که سئوالات حل نشده‌ای برای همه طرفین شرکت کننده در مذاکرات باقی مانده است که بدون حل و فصل آنها امکان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود ندارد و در اینجا صحبت تنها بر سر طرف آمریکایی و ایرانی نیست.

وی افزود: من نمیخواهم بگویم که اختلافات اصلی در ال حاضر بین ایران و آمریکا وجود دارد. همه شرکت کنندگان خط قرمزهایی برای خود دارند که از آنها عبور نخواهند کرد. ما (روسیه) نیز سئوالات مهمی داریم که بدون پاسخگویی به آنها، توافق ممکن نخواهد بود. البته مسلما در این بین بسیاری از مسائل به مواضع ایران و آمریکا بستگی دارد. برای مثال همه میدانیم که کلید قفل تحریمها علیه جمهوری اسلامی بدست آمریکاست.