اردوغان و آخرین فرصت برای نجات ترکیه

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت برای نجات ترکیه از ورود به بحران، رییس جمهور این کشور باید با اقلیت ناآرام کُرد صلح کند.

«دیوید گاردنر» در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت محاصره اخیر شهر کُردنشین جنوب ترکیه، شهر کوبانی، توسط تروریست‌های داعش یکی از نشانه‌های موارد اختلافی اردوغان با کُردهاست.

کُردهای ترکیه به دلیل عدم دخالت نظامی این کشور در مقابله با داعش به شدت از دولت ترکیه عصبانی هستند و این درحالیست که ده‌ها نفر از کُردها هم در اعتراضات جنوب شرقی ترکیه کشته شدند.

هم‌چنین در روزهای اخیر نیروی هوایی ترکیه به مواضع کُردها را در مرز عراق حمله کرده‌است. اردوغان پیشتر قصد داشت به کُردهای جنوب شرقی ترکیه امکان تشکیل حکومت مستقلی دهد که کُردهای ترکیه، شمال عراق و سوریه در این حکومت تحت لوای ترکیه باشند.

اکنون پس از تسلط تکفیری‌های داعش بر شهر کُردنشین کوبانی ترکیه علی‌رغم درخواست هم‌پیمانانش در ناتو برای کمک به کُردهای کوبانی در مقابله با داعش، اردوغان نه تنها برای کمک نظامی به کُردها تمایلی نداشته بلکه از ارسال نیروهای نظامی دیگر به کوبانی جلوگیری می کند.

به نظر می‌رسد اردوغان گسترش تکفیری‌های داعش را به نهادهای آزاد کُرد در مرز ترکیه ترجیح می‌دهد. به نوشته «دیوید گاردنر» در روزنامه «فایننشال تایمز» قیاس کُردها و داعشی‌ها قیاس مناسبی نیست؛ «باوجود تمام بی‌رحمی‌ها میان کُردهای جنوب ترکیه این قوم محبوبیت خود را در میان مردم ترکیه حفظ کرده و هرگز همانند داعشی‌ها دست به سربریدن و کشتار بی‌رحمانه، به صلیب کشیدن و به اسارت بردن برای از میان برداشتن شیعیان و مسیحیان نمی‌زنند.

با این وجود همیشه ترک‌ها نگاه بی‌مروتی به کُردها داشتند و اردوغان هم پیشتر قویا اعلام کرده‌بود یکی از مشکلات ترکیه مساله کُردهاست. از طرفی رهبران کُرد عراق درصدد دستیابی به صلح با ترکیه بودند و اعتقاد داشتند هر صلحی با ترک‌ها تغییر تاریخی برای کُردها خواهد بود.

به عقیده نویسنده این مقاله اردوغان با عدم کمک نظامی به کـُردهای ترکیه اشتباه بزرگی میکند. هرصلحی بین ترکیه و کـُردها میتواند جهشی به سوی حکومت منسجم باشد. از آنجایی که یک پنجم جمعیت ترکیه را کـُردها تشکیل میدهند، نیت اردوغان هرچه باشد، عدم تمایل وی برای صلح با کـُردها میتواند ترکیه را از هم پاشیده کند. عملکرد اردوغان ممکن است ترکیه را در گرداب اختلافات فرقهای گرفتار کند.