دسترسی داعش به سلاح های شیمیایی صدام و واکنش پنتاگون
گروه بین الملل -

با توجه به طبق افشاگری روز چهارشنبه روزنامه نیویورک تایمز، سربازان آمریکایی بعد از حمله به عراق و سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، بیش از ۵هزار کلاهک و بمب شیمیایی کشف کرده اند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایندیپندنت؛ طبق این افشاگری دست کم ۱۷ آمریکایی و ۶ سرباز عراقی در معرض حملات عصبی و مسمومیت با مواد شیمیایی گاز خردل قرار گرفتند. اما نهایت کاری که پنتاگون انجام داد تشویق به بی اهمیت نشان دادن این موضوع یا انتشار هر گزارشی در مورد مجروحیت ناشی از این سلاح ها بود.

به گزارش تایمز تمام این سلاح های شیمیایی قبل از سال ۱۹۹۰ ساخته شده بودند. عمده این سلاح ها شامل توپ های ۱۵۵میلی متر و یا راکت ۱۲۲ میلی متری بودند که برای جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰میلادی تولید شده بودند.

طبق گزارش تایمز انتشار این گزارش برای پنتاگون بسیار شرم آور بود؛ چرا که در پنج مورد از شش حادثه ای که منجر به مجروحیت نیروها شد، به نظر می رسد مهمات آن در آمریکا طراحی، در اروپا تولید و در خطوط کارخانه های اروپایی واقع شده در عراق پر می شدند.

همچنین این گزارش ها برای دولت آمریکا هم شرم آور بود؛ چرا که گرچه آمریکا سلاح های شیمیایی را پیدا کرد اما این سلاح ها همانی نبودند که مدعی وجود آنها شده بود.

جارد تیلور، یک گروهبان سابق ارتش آمریکا که خود شاهد سوختن دو تن از افراد خود توسط گاز خردل بود، به تایمز می گوید: «من خیلی خوشحال می شوم وقتی می شنوم: " آه آنجا هیچ سلاح شیمیایی در عراق وجود نداشت. " … مقدار بسیار زیادی(سلاح شیمیایی) وجود داشت.»

نگران کننده ترین جنبه گزارش این است که آنها در پایگاه المثنی نگه داری می شدند. این منطقه اکنون در دستان داعش است.

با وجود شواهدی مبنی بر اینکه شبه نظامیان می توانند از تجهیزات قدیمی برای تولید وسایل انفجاری دستی استفاده کنند، دولت آمریکا به تایمز می گوید: سلاح های رها شده دیگر تهدید به شمار نمی روند. یک سخنگوی پنتاگون به تایمز می گوید: سلاح های مشکوک به سرعت باید نابود می شدند.