تنها راه شکست داعش هم‌پیمانی با تهران است

به گزارش افکارنیوز، نشریه «دیلی بیست» در یادداشتی با موضوع تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خاورمیانه، نوشته است که دستکم در کوتاه‌مدت تنها راه شکست دادن گروه تروریستی داعش، ایجاد ائتلافی با حضور ایران و سوریه است.

«لسلی گلب» نویسنده این مطلب با اشاره به جلسه هفته گذشته نمایندگان نظامی ۲۱ کشور از ۶۰ کشوری که آمریکا می‌گوید در ائتلاف علیه داعش حضور دارند، به میزبانی رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن برگزار شد، نوشته است که این دیدار که بدون اعلام هرگونه کمک بیشتر به مبارزه با داعش پایان یافت، در غیاب «دو کشوری برگزار شد که تنها آن‌ها هستند که می‌توانند به صورتی ملموس به مبارزه» با داعش کمک کنند.

وی می‌افزاید: «در کوتاه‌مدت تنها راه ایالات متحده برای مقابله با داعش… همکاری با بشار اسد در سوریه و همچنین با ایران است. هرچند این مسیری مخاطره‌آمیز است و عبور از آن نیازمند مهارت، اما هیچ جایگزین واقعی دیگری برای آن وجود ندارد.

دلیل این هم به طور خلاصه این است: اولا، حملات هوایی به تنهایی قادر به شکست داعش نیست. حتی کسانی هم که خواستار حملات هوایی همه‌جانبه ایالات متحده هستند، از این راهکار دفاع نمی‌کنند. ثانیا، نه عراق و نه شورشیان مورد حمایت آمریکا دستکم در کوتاه‌مدت روی زمین قابل اتکا نیستند».

گلب همچنین نوشته است که مقامات آمریکایی در محافل خصوصی به محدود بودن اثرگذاری حملات هوایی اذعان دارند، اما باز هم دولت باراک اوباما مانند همیشه «خوش‌باوری» پیشه کرده است.

وی با بیان اینکه واشنگتن تنها بر ارتش عراق و مخالفان مورد حمایت خود در سوریه تکیه کرده، نوشته است: «اوباما نمی‌تواند ادبیات خود در قبال تجهیز ارتشی از دموکرات‌های سوری، یعنی همان‌ها که شورشیان میانه‌رو خوانده می‌شوند را بعد از سال‌ها تغییر دهد. این شورشیان حامیان سرسختی در واشنگتن دارند، از جمهوری‌خواهانی چون جان مک‌کین تا کسانی چون هیلاری کلینتون و لئون پانه‌تا، اما این حامیان واقعیت‌های اولیه را نادیده گرفته‌اند».

نویسنده این مطلب با اذعان به اختلافات گسترده میان کادر رهبری و بدنه مخالفان دولت سوریه، نوشته است که بسیاری از این گروه‌ه‌ها «تسلیحاتی را که از ایالات متحده دریافت کرده‌اند»، به گروه‌های تروریستی تندرو فروخته‌اند.

وی از آموزش بلندمدت مخالفان حمایت کرده، اما نوشته است که در حال حاضر هیچ توجیهی برای ارسال میلیون‌ها دلار تسلیحات برای مخالفان وجود ندارد.

در ادامه این مطلب آمده است: «تنها ایران و همچنین اسد در سوریه هستند که می‌توانند در فرصتی کوتاه نیروی زمینی کارآمدی فراهم کنند. ترکیه هم یک شریک احتمالی دیگر به نظر می‌آید، اما نشان داده است که بیش از مبارزه به داعش در خارج از کشور، به دنبال مقابله با جمعیت کرد خود است. ارتش اسد، روی کاغذ بیش از ۱۰۰ هزار سرباز و ۳۰۰ جنگنده دارد. حتی اگر نیمی از این توان هم عملیاتی باشد، سوریه همچنان در میان کشورهای عربی بهترین موقعیت و توان را دارد. نیروهای ایرانی از این هم توانمندتر هستند».

این نشریه با اشاره به اینکه روسیه نیز به دلیل منافعی که دارد می‌تواند راه را برای انجام همکاری میان غرب، ایران و سوریه هموار کند، به تکرار اتهامات کشورهای غربی علیه ایران و سوریه پرداخته، اما از سر ناچاری نوشته است: «اما در ذیل این موارد، راه‌های بالقوه‌ای برای همکاری وجود دارد که ارزش تست و اجرا را دارند. منفعت مشترک در شکست داعش، یکی از این مسیرهاست».

دیلی‌بیست هرچند ایران و سوریه را تلویحا شرور توصیف کرده، اما نوشته است: «ایالات متحده برای چند دهه با کشورهای عرب منطقه خلیج(فارس) در یک جناح بوده است. هیچ‌یک از «دوستان» آمریکا بیش از کشورهایی چون عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر به امنیت آمریکا لطمه نزدند. برای چندین دهه، سران این کشورها صدها میلیون دلار پول و تسلیحات به همان تروریست‌هایی که ایالات متحده و شرکای آن در سرتاسر جهان را تهدید می‌کنند، تزریق کرده‌اند».

در پایان این یادداشت آمده است که اکنون آمریکا باید به دنبال برطرف کردن اصلیترین تهدید باشد و این تهدید در حال حاضر پا گرفتن گروه تروریستی داعش در خاورمیانه است.