آمریکا در صدد براندازی نظام سوریه است

به گزارش افکارنیوز، آموزش خلبانی به مخالفان سوریه از سوی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن در تلاش است با تشکیل ارتشی جدید دولت بشار اسد را از راه هوا مورد حمله قرار دهد.

به نظر می‌رسد مدت جنگ طولانی که باراک اوباما از آن علیه داعش خبر داده است، بستگی به این داشته باشد که ائتلاف بین المللی چقدر زمان نیاز دارد تا ارتش جدیدی تشکیل داده و آن را جایگزین داعش کند؛ زیرا به گفته ژنرال‌های آمریکایی، واشنگتن به دنبال گروه‌های مخالف میانه رو است که توانایی استفاده از آن را برای پر کردن خلأ موجود در سوریه را داشته باشد.

اما «رایان کراکر» سفیر اسبق آمریکا در عراق و افغانستان پس از سفر به منطقه درعا از خاک اردن در گزارشی نوشت: اعضای ائتلاف که در مورد آموزش و مسلح کردن ارتش احتمالی جدید با یکدیگر کشمکش دارند، اکنون جز داعش که ارتباط آن با ترکیه قطع شده و یا جبهه النصره که تحت حمایت کشورهای عربی خلیج فارس است، چیزی ندارند.

اما تضاد شدید بین ترکیه و کشورهای عربی خلیج فارس در ائتلاف علیه داعش، به آمریکا اجازه نمی‌دهد با نفوذ ترکیه در سوریه و ایجاد منطقه حائل در خاک آن موافقت کند.

به نوشته مجله فارین پالسی، آمریکا نیز برای فرار از این تنگنا به راهبرد زمان و آنچه رخ دهد، چشم دوخته است به این امید که در صورت تضعیف داعش و از هم پاشیدگی النصره که از حمایت و تامین مالی کشورهای عربی خلیج فارس برخوردار است، گروههای مخالفی سربرآورند که دوست واشنگتن باشند.

اما دولت آمریکا که به نظر می رسد پیشنهادهای موسسه بروکینگز مبنی بر ایجاد ارتش جدید سوریه را جدی گرفته است به توصیه های کمیته های مختلف آمریکایی مبنی بر لزوم حفظ دولت و ارتش سوریه توجهی ندارد.

در این میان اوباما اکنون امیدوار است که بتواند با حملات هوایی داعش را تضعیف کرده و با آموزش خلبانان دولت سوریه را سرنگون سازد و در عین حال بسیار امیدوار است که این هدف با حملات هوایی محقق شود و نیروها به جبهه نبرد اعزام نشوند تا او نیز گوی آتشینی را که از رئیس جمهور قبلی به او رسیده است به جانشین خود تحویل ندهد.