حضور داعش در پاکستان از احتمال تا واقعیت

به گزارشافکارنیوز،گروه تروریستی داعش مدتی پیش با اعلام برپایی «خلافت اسلامی» بویژه در کشورهای آسیایی اعلام کرد که یکی از اهداف مهم این گروه گسترش خلافت به خوراسان است جایی که جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه قرار دارد.

کارشناسان پاکستانی پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در پاکستان بر این باورند که گروه‌های افراطی این کشور همزمان با عملیات جاری ارتش پاکستان در مناطق «وزیرستان» و «خیبر ایجنسی» تصمیم گرفته‌اند تا برای بقا گروه تروریستی داعش را در این کشور فعال کنند.

این در حالی است که «چوهدری نثارعلی خان» وزیرکشور و «عاصم باجوه» سخنگو و مدیر کل خدمات روابط عمومی داخلی پاکستان وجود داعش در این کشور را رد کرده‌اند اما برخی منابع نیز می‌گویند که «حزب التحریر» در صف نخست حمایت از گروه تروریستی در پاکستان قرار دارد زیرا این گروه پیش از این نیز بدنبال مسائل مربوط به خلافت اسلامی همچون داعش بوده است.

به نظر می‌رسد که مقامات دولتی پاکستان مانند گذشته از حقیقتی چشم پوشی می‌کنند که پیش از نیز به شکل طالبان پنجابی مشاهده شده بود، این مقامات که بارها وجود طالبان پنجابی را رد کرده بودند سرانجام به حضور آن‌ها در پاکستان اعتراف کردند.

اکنون نیز گفته می‌شود که علاوه برپایتخت پاکستان در دیگر ایالت‌های این کشور نیز فعالیت حامیان داعش در حال آغاز و گسترش است.

نهادهای اطلاعاتی پاکستان ماه گذشته اطلاعاتی در مورد آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور را منتشرکردند اما از سوی دولت و ارتش پاکستان تاکنون هیچ اقدامی علیه چنین گروه‌هایی صورت نگرفته است.

جالب این است که برخی دانشجویان پاکستانی پس از بازگشت از کشورهای خارجی با برقراری ارتباط با دانشجویان دانشگاه‌های پاکستان دستور کاری مبنی بر همکاری با داعش را مطرح و بدنبال آغاز فعالیت در این زمینه هستند.

به گزارش منابع پاکستانی، تاکنون حدود ۶۰ هزار شهروند و صدها کارمند نهادهای مجری قانون در عملیات مختلف گروه های افراطی همچون طالبان پاکستان، تحریک طالبان، لشکرجهنگوی، سپاه صحابه، جندالله و سایر گروه‌های افراطی و تکفیری کشته شده‌اند.

حال که با عملیات ارتش و گذشت زمان تاثیر این گروه‌ها در پاکستان کاهش یافته است، آن‌ها تلاش می‌کنند تا توطئه‌های غربی که پیش از این در قالب گروه‌های افراطی را در شکلی جدید با نام داعش دنبال کنند.

به همین دلیل حزب التحریر ارتباط رسمی با «ابوبکربغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش برقرار کرده و همچنین فرماندهان مهمی از گروه تحریک طالبان، گروه تروریستی «جندالله» در پاکستان از داعش اعلام حمایت کرده‌اند.

علاوه براین، سپاه صحابه، لشکرجهنگوی و دیگر گروه‌های افراطی نیز باوجودی که با گروه تروریستی داعش ارتباط دارند آن را افشا نکرده‌اند.

بنابراین با توجه به موقعیت کنونی در سطح بین‌المللی دارد برخی معتقدند که آمریکا، اسرائیل و متحدانش همچون عربستان سعودی و برخی از کشورهای غربی و عربی، گروه تروریستی داعش را بخاطر تضعیف اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مسلمان زنده نگه داشته‌ و آن را تقویت می‌کنند.

آمریکا و متحدانش سعی در افزایش وحشت و نگرانی مسلمانان دارند تا آن‌ها از اسلام متنفر شده و از اجرای دین محمدی(ص) و دستورات اسلامی ابراز نگرانی کنند که نمونه آن را در عراق، سوریه و پاکستان بوضوح می‌توان مشاهده کرد که گروه‌های حمایت شده توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی و امپریالیستی چگونه با عملیات وحشیانه مردم بی‌گناه را قتل و عام می‌کنند.

این کشورها بر اساس طراحی غرب و آمریکا، نابودی کشورهای مسلمان و دین اسلام را دنبال می‌کنند.

به گفته کارشناسان، وجود گروه تروریستی داعش را بر اساس شواهد نمی‌ان رد کرد زیرا شبه‌نظامیان همسو با داعش تبلیغات این گروه را با دیوارنویسی و افراشتن پرچم در مناطق مختلف پاکستان از جمله در مراکز ایالتی این کشور پخش کرده‌اند.

بنابراین یادآوری چند نکته برای مردم، دولت و ارتش پاکستان لازم و ضروری است:

هوشیاری مردم پاکستان و عدم بازیچه شدن آن‌ها توسط سیاستمداران این کشور که از جامعه جهانی نیز پنهان نیست همچنین توقف کمک مالی، اخلاقی آن‌ها به برخی احزاب و اجتماعات در پاکستان برای شکست آینده گروه‌های افراطی بویژه داعش تاثیرگذار است.

از سوی دیگر، تحلیلگران و کارشناسان پاکستانی نیز وظیفه دارند که حقیقت آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش را برای مردم مطرح کنند.

با این حال دولت و ارتش پاکستان نیز اقدامات جدی را در این مورد انجام دهند که در غیر آن، پاکستان با وضعیتی روبرو خواهد شد که در زمان فعالیت گروههای طالبان و القاعده به خود ندیده است.