نتایج اولیه دور دوم ریاست جمهوری تونس

به گزارشافکارنیوز،نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس اعلام شد.

منابع تونسی گزارش دادند، «باجی قائد سبسی» رئیس حزب سکولار «نداء تونس» موفق شد جایگاه نخست را در انتخابات به خود اختصاص دهد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس، یکشنبه(۲۱ دسامبر) برگزار شد هیئت مستقل انتخابات این کشور، میزان مشارکت مردم در داخل و خارج از این کشور را به ترتیب ۵۹.۰۴% و ۲۷.۱۴% اعلام شد.

در دور نخست، «قائد باجی سبسی» رئیس حزب نداء تونس ۳۹.۴۶ درصد و «منصف المرزوقی» رئیس جمهور کنونی این کشور ۳۳.۴۳ درصد آراء را به خود اختصاص دادند.

این انتخابات، نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس بود که پس از سرنگونی «زین العابدین بن علی» دیکتاتور مخلوع این کشور در سال ۲۰۱۱، به صورت آزاد برگزار شد.

شمار نامزدهایی که در انتخابات ریاست جمهوری تونس ثبت‌نام کردند ۲۷ نفر بود اما به دلیل استعفای پنج نفر، آنهایی که با یکدیگر به رقابت پرداختند ۲۲ نفر بودند.

ماه گذشته میلادی، همچنین اولین انتخابات پارلمانی تونس نیز پس از انقلاب این کشور علیه رژیم سابق، برگزار شد که احزاب نداء تونس به ریاست السبسی و النهضه به ریاست راشد الغنوشی جایگاه اول و دوم را به دست آوردند. بر همین اساس، هفته گذشته، رئیس پارلمان جدید تونس نیز از حزب سکولار نداء تونس انتخاب شد.