مشکل رژیم آل سعود ایران است

به گزارش افکارنیوز، " سیدهادی سیدافقهی " تحلیلگر سیاسی تحولات غرب آسیا و کارشناس مسائل خاورمیانه و " حکم امهز " کارشناس ارشد رسانه ای لبنان در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۳ دی ماه " چرخه خشونت در غرب آسیا و شمال آفریقا " را بررسی کردند.

سیدافقهی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که به نظر می رسد تحولات راه خود را پیدا کرده و جریان تروریسم بعثی - داعشی به مرحله ای رسیده که کارایی لازم را ندارد، ما شاهد بودیم که بشار اسد در سخنرانی خود گفت که برخی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده به صورت پنهانی مشروعیت انتخابات در سوریه را به رسمیت نشناخته اند، فارغ از این ها چه اتفاقاتی افتاده به نفع مقاومت و مردم رقم می خورد گفت: تروریسم از رحم و پدیده دو وجهی متولد شده و آن دو وجهه یک وجه پروسه ای است که یک جریان انحرافی تکفیری که میراثتفکر وهابی است در طول ۷۵۰ سال تاریخ وجود داشته است.

صهیونیسم و وهابیت تکفیری دو لبه قیچی برای ریشه کن کردن اسلام هستند

وی ادامه داد: استکبار جهانی چه در زمانی که انگلیس مسلط بر منطقه بود و چه در زمان حال که آمریکا به جهان هیمنه داشته، اینها آمده یک پروژه ای را سوار این پروسه کرده اند و این تروریسم به همان ماموریت منتهی با یک پشتوانه دیگری، که پشتوانه تاریخی رژیم صهیونیستی است به کار خود ادامه دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهارداشت: منطق صهیونیسم یک چیز و منطق وهابیت تکفیری چیز دیگری است ولی هر دو لبه یک قیچی برای ریشه کن کردن ریشه اسلام هستند.

تروریسم پدیده شومی که پشت آن یک اتاق جنگ و فکر جهانی وجود دارد

سیدافقهی افزود: موضوع تروریسم یک پدیده شومی است که پشت آن یک اتاق جنگ و فکر جهانی وجود دارد.

وی با اشاره به اصول تروریسم گفت: در اصول تروریسم عوامل داخلی و خارجی وجود دارد کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران قبلاً در داخل کشور با تروریسم مثل منافقین و احزاب چپ گرا درگیر شده بود، اما امروز چیزی به نام تروریسم بین المللی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران با آن درگیر نیست، اما به دلیل حمایت از مردم منطقه و امنیت آن تلاش کرده و به دلیل داشتن نقش محوری نیز به مردم لبنان و سوریه کمک می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به عوامل خارجی تصریح کرد: کشورهایی که حامی تروریسم هستند همه دنبال یک هدف تعریف شده نیستند.

سید افقهی ادامه داد: کشورهایی که در خارج حامی تروریسم هستند، اهداف مشترک نداشته اند و تروریسم در داخل کشور هم با محاسبات جدی تری مواجه شد اما محاسبات خود تروریست ها ناقص از آب درآمد، مثلاً وقتی داعش در عراق حرکت خود را در موصل شروع کرد فکر می کرد بعد از گرفتن استان های " الانوار " و " دیاله " ظرف دو، سه هفته می تواند وارد عراق شود و به سمت مناطق شیعه نشین برود سپس متوجه کشورهای دیگری می شود.

وی افزود: آن چیزی که در محاسبات آن ها جدی شد و از آن ناحیه ضربه خوردند، مسئله مرجعیت در عراق بود که با فتوای آیت الله سیستانی و سایر مراجع ورود جمهوری اسلامی ایران به طور غیر مستقیم از طریق فروش سلاح براساس توافق نامه نظامی و امنیتی بین ایران و عراق، ورود جوانان، حمایت جدی مردم هم شیعه و هم سنی، شکل گیری ارتش مردمی عراق و همدلی و هم سویی عشایری که شاید در ابتدای تحولات عراق در ابتدا فریب شبکه ها و رسانه های عربی و خارجی را خورده بودند؛ متوجه جنایت های داعش کرد که این ها می خواهند حقوق اهل سنت مردم را از اهل شیعه را بستانند دروغ از آب درآمد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در واقع این عشایر در حال بازگشت به آغوش کشور بودند که آمریکا بر سر آن ها قرار گرفت که نگذارد عشایر به ارتش رسمی عراق برگردند در واقع می خواهند مجموعه از اهل تسنن را در مقابل شیعه که در کنار ارتش عراق هستند قرار دهد.

با مبارزه جدی حول محور مرجعیت، آشتی ملی و جذب عشایر اهل تسنن ارتش عراق شکل گرفت

سید افقهی گفت: بنابراین استراتژی و محاسباتی که در اتاق فکر و جنگ آمریکا وجود داشت اشتباه از آب در آمد و از این سمت هم مبارزه جدی حول محور مرجعیت، حرکت " العبادی " به سمت " آشتی ملی " و جذب عشایر اهل تسنن سبب شد که همه عوامل دست به دست هم داده و باعثشد ارتش عراق شکل گیرد.

نقش شاهزادگان آل سعود در به وجود آمدن حوادث۱۱ سپتامبر

حکم امهز کارشناس رسانه ای لبنان در پاسخ به این سوال مبنی بر این اتحاد نامیمونی که میان تروریسم ارتجاع عرب و غرب وجود داشت فروپاشیده اما بحثاین است که چه اتفاقی افتاد که تروریست های تکفیری برای سرنگونی دولت عراق و سوریه و ایجاد ناآرامی برای لبنان به پا خواستند گفت: بعد از حوادث۱۱ سپتامبر در آمریکا یک اجتماعی در کنگره بود که رئیس مخابرات سازمان اطلاعات وقت آمریکا گفت؛ کسانی که با این تروریست ها همراه بوده اند و سبب بروز این اتفاق شده اند توسط عربستان حمایت شدند و همان شخص نیز گفت که ما نمی توانیم آن شخصیت ها را بیاوریم چرا که میان ما و شاهزادگان سعودی روابط راهبردی و خانوادگی وجود دارد.

وی ادامه داد: اسنادی منتشر شده که شاهزادگان آل سعود در به وجود آمدن حوادث۱۱ سپتامبر نقش داشته اند.

کارشناس رسانه ای لبنان اظهارداشت: شاهزاده های سعودی براساس یک ساختار فیزیکی وهابی - صهیونیستی دو روی یک سکه هستند.

امهز افزود: آن چیزی که اتفاق افتاد این بود که این سه محور نتوانستند کاری کنند که وحدت جریان های ملی گرا و اسلام گرایی و مخصوصاً کمک ایران به عراق و محور مقاومت لبنان به فلسطین آسیبی برسانند.

رسانه هایی که از داعش و تروریست با نام انقلابی یاد می کنند باید متوقف شوند

حکم امهز با اشاره به فتوای برخی از علمای کشورهای عربی گفت: در خیلی از کشورهای عرب تعدادی از علما فتواهایی دادند که خون مردم سوریه را مباح دانستند در واقع این ها افرادی هستند که در لباس علم ودین فتوای کشتار می دهند.

امهز در ادامه با بیان مقابله با تروریسم افزود: باید تمام منابع خوراکی مادی و فکری تروریسم خشکانده شود تا بتوانیم با آن مقابله کنیم و ضمن آن که رسانه هایی که از داعش و تروریست حمایت می کنند و با نام انقلابی از آن ها یاد می کنند متوقف شوند؛ فرستاده " بان کی مون " آمده است تا این کشتارها متوقف شود البته تروریست فکر می کند می تواند در این فاصله تجدید قوا کند.

کارشناس رسانه ای لبنان اظهار داشت: تروریسم ها با خیال آن که با تجدید قوا دوباره می توانند جنگ عربی و فرسایشی ایجاد کننداما باید گفت ارتش سوریه برای این مسئله نیز راهکار دیگری برای نفوذ به سنگرگاه این تروریست ها دارد.

مشکل رژیم آل سعود ایران است

وی با اشاره به اوضاع عراق اظهارداشت: در عراق شرایط متفاوت است، چرا که تعدادی خیانت پیش آمده است به عنوان مثال در زمان " نوری المالکی " وی علنا گفت رژیم آل سعود و قطر به داعش کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می کند یا برخی از عشایر به دولت عراق خیانت می کنند، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا نیز در برابر کمیته های کنگره های این کشور گفته شاهزاده های آل سعود از زمان انقلاب اسلامی ایران خواستار آشوب در منطقه هستند و می خواهند این مسئله را به گردن ایران بیندازند در واقع مشکل آل سعود ایران و نظام مردمی سالاری دینی این کشور است.

امهز در ادامه دامن زدن به بحران توسط رژیم آل سعود افزود: در کشور یمن به ایران تهمت زده و هلال شیعه به راه انداخته اند در مذاکرات هسته ای نیز می خواهند با تحت فشار قرار دادن ایران به خیال خود جبهه مقاومت را تحت فشار قرار دهند و یا در بحرین با دستگیری " شیخ علی سلمان " نمی خواهند در این کشور دموکراسی باشد.

هدف آل سعود ایران هراسی است

کارشناس رسانه ای لبنان بیان داشت: در کشور سوریه نیز با حمایت از " جبهه النصره " یا " ارتش آزاد " می خواهند به این بحران ها دامن زنند لذا اکنون نقشه خود را جا به جا می کنند در واقع هدف آن ها بزرگتر کردن ایران هراسی است اما باید گفت آل سعود در کل منطقه مفتضح شده است.

منطقه در حال صف آرایی دو جبهه است

سیدهادی سیدافقهی در پاسخ به این سوال که با انتخابات در سوریه و عراق تاثیرگذاری آن بر روی موضوعات منطقه این محدوده جغرافیایی را به کدام سمت سوق می دهد، گفت: منطقه در حالت صف آرایی دو جبهه است اما هرکدام از این دو جبهه از سه لایه تشکیل شده است، لایه اول بازیگران بزرگ و بین الملل همچون بریکس، آمریکا و ناتو است و در کنار آن جریان جبهه مقاومت با کشورهایی همچون ایران، لبنان، سوریه حزب الله و فلسطین و عراق و یمن که خود را به این جبهه نزدیک می کنند.

مجموعه بریکس و جبهه مقاومت فرش را از زیرپای آمریکاییها می کشند

تحلیل گر سیاسی تحولات غرب آسیا در ادامه با بیان صف آرایی های شکل گرفته در منطقه گفت: این صف آرایی روز به روز شکل حادتری می گیرد چرا که بازیگران بزرگ همدیگر را آزار می دهند به عنوان مثال مسئله اغتشاشات برزیل، بحران اکراین و حیاط خلوت روسیه و مسئله هنگ کنگ که حیاط خلوت چین است؛ از سوی دیگر خط مجموعه بریکس و جبهه مقاومت فرش را از زیرپای آمریکا می کشند به عنوان مثال زمانی در یمن و سوریه آمریکا و رژیم آل سعود مسلط بودند یا در مسئله تروریسم در بحرین آمریکا نمی داند چه کار کند.

وی با اشاره به بحران شکل گرفته در کشور بحرین تصریح کرد: " شیخ علی سلمان " شخصیت عقلانی و مدنی را با بهانه های واهی واژگونی رژیم زندانی کردند در حالی که تظاهرات بحرین مدنی ترین نوع تظاهرات است در کشور عراق نیز انتظار داشتند با روی کارآمد " العبادی " این فرد به سمت عربستان، قطر و رژیم صهیونیستی برود اما اکنون می بینید؛ " حیدرالعبادی " وزیر خارجه و دفاع این کشور نیز به ایران پناه آورده است در نتیجه هرچه صف بندی حادتر باید منتظر تحولات حاد تری باشیم.

آمریکا در صدد است بذر داعش را با نام دیگر در منطقه بپاشد

سیدهادی سیدافقهی بیان داشت: آمریکا سعی دارد بذر داعش را با نام دیگر در کل منطقه بپاشد به عنوان مثال در صحرای سینا با به راه انداختن انصار بیت المقدس قصد دارد مصر را به آتش بکشد، در لیبی به سمت تقسیم این کشور حرکت می کند تا بدین وسیله آمریکا، قطر با رژیم آل سعود هرکدام سهمشان را از کیک لیبی بگیرند. آمریکا حتی به عمق آفریقای سیاه در مالی و در نیجریه با گروه بوکوحرام نفوذ کرده است و هزینه سنگین آمریکا و سایر کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس روی این سازمان تروریستی سنگین است.

آمریکا درصدد راه انداختن جنگ نیابتی است

تحلیل گر سیاسی تحولات غرب آسیا با اشاره به هدف آمریکا از این آتش افروزی ها در منطقه گفت: آمریکا می خواهند کل منطقه را به آتش بکشد و جنگ نیابتی را به راه بیندازد که این خطرناک ترین مدل است چرا که به جای هزینه و کشته شدن خود ارتش آمریکا از جیب این کشورها و یا کشورهای عربی مانند عربستان و قطر خرج می شود و افراد داخل کشورها را به جان هم می اندازند در نتیجه منطقه آبستن حوادثاست و متاسفانه به این سادگی با این جبهه بندی ها منطقه روی آرامش نخواهد دید.

امهز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا شاهد درگیری نظامی در بحرین هستیم، گفت: در کشور بحرین انتخابات صورت می گیرد اما متاسفانه در این کشور انتخابات بر اساس منافع برگزار می شود.

کارشناس رسانه ای لبنان با اشاره به این که مسئولین بحرین در صدد هستند در انتخابات منافع خود را لحاظ کنند، خاطرنشان کرد: طرح هایی که در بحرین پیاده می شود از سال های گذشته از سوی آل خلیفه طراحی شده است تا حاکمان دست نشانده بر سر قدرت بمانند.

وی با اشاره به اینکه قدرت سیاسی و نظامی در بحرین ضعیف است، ادامه داد: مگر اینکه آل سعود مردم این کشور را به خاک و خون بکشد.

عربستان و هم پیمانانش می خواهند از طریق بحرین آبروی از دست رفته خود را دوباره بازیابند

امهز با اشاره به انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین گفت: مردم باید منشاء باشند؛ زیرا در این صورت دموکراسی شکل می گیرد این در حالی است که شاهزادگان عربستان به دنبال چیز دیگری هستند.

کارشناس رسانه ای لبنان با بیان اینکه مسئولین این کشور تمام برگ های برنده خود را از دست داده اند، اظهار داشت: آل سعود درصدد است تا از بحرین نهایت استفاده را ببرد.

وی با اشاره به این که طرح های عربستان و هم پیمانانش در سوریه و عراق شکست خورده است، ادامه داد: آن ها می خواهند از طریق بحرین آبروی از دست رفته خود را دوباره بازیابند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون اذن غربی ها نمی توانند آب بخورند

امهز با تاکید بر این که کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون اذن غربی ها و کاخ سفید نمی توانند آب بخورند بیان کرد: هیچ موضعی را از سوی کشورهای غربی پیرامون دستگیری " شیخ علی سلمان " شاهد نیستیم به گونه ای که آن ها موضع رسمی اتخاذ نکردند.

کارشناس رسانه ای لبنان با اشاره به این که آن ها می خواهند از این موضوع مشکل درست کنند ادامه داد: آن ها تروریست ها را گسیل می دهند تا مردم را به خاک و خون بکشانند.

وی با اشاره به این که شما اگر به دنبال آزادی مردم سوریه هستید! باید بدانید مردم بحرین هم به دنبال آزادی هستند.

امهز با اشاره به این که مناطق شرقی عربستان خواهان حقوق شهروندی است گفت: دموکراسی تعریف مشخصی دارد به گونه ای که شیعیان و سنی ها می خواهند مانند سایر شهروندان زندگی کنند.

دست عربستان در موضوع تروریسم رو شده است

کارشناس رسانه ای لبنان بااشاره به دلارهای نفتی که در سوریه خرج شده است، اظهارداشت: مشکل واقعی عربستان موضوع تروریست است و نمی تواند این مشکل را پنهان کند زیرا دست آن ها رو شده است.

وی با اشاره به دوگانگی رفتار آل سعود و شاهزادگانش افزود: داعش در سال های آینده از بین خواهد رفت.

امهز افزود: هر کسی که با ایران باشد کشورهای غربی، ال سعود و هم پیمانانش می گویند ایران تروریست است!

کارشناس رسانه ای لبنان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مقاومت اسلامی، حزب الله و جهاد اسلامی چگونه می توانند در این مقطع به وظایفشان عمل کنند، افزود: حماس در سوریه درس بزرگی به همه جهان اسلام و عرب داد این در حالی است که عده ای می خواستند حماس را به جنگ نژادی و مذهبی بکشانند.

وی با اشاره به این که عده ای دراین قضیه فریب خورده اند گفت: این عده با سراب روبرو شدند.

مقاومت اسلامی، حزب الله و ایران نوک پیکان را به همه نشان دادند

امهز با اشاره به این که آمریکا و هم پیمانانش در منطقه دچار ناامنی شده اند، خاطر نشان کرد: دستاوردهای مقاومت، حزب الله، ایران و مقاومت فلسطین بسیار زیاد است به گونه ای که توانستند نوک پیکان را به همه نشان بدهند

کارشناس رسانه ای لبنان با تاکید براینکه دشمن واقعی ایران نیست بلکه صهیونیست ها هستند ادامه داد: خطر بزرگ رژیم صهیونیستی است، این در حالی است که وهابی ها می خواستند مردم را به خطر بیندازند و برای خود امنیت ایجاد کنند.

سیدهادی سید افقهی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ریشه رفتار دوگانه نظام سلطه در برابر تروریسم چیست گفت: تعریف علمی و آکادمیک در سطوح فرهنگی آن، دانشگاهها و در مراکز مطالعاتی و استراتژیک و یا حتی محافل بین المللی رسمی از تروریسم ارائه داده نشده است.

تحلیل گر سیاسی تحولات غرب آسیا با اشاره به این هرکسی از دید منافع خود تروریسم را تعریف می کند، اظهار داشت: زمانی که ماموریت تروریست ها به بن بست می رسد؛ علیه همان تروریسم ادعای مبارزه از سوی کشورهای غربی و آمریکا می شود.

وی با اشاره به اعتلاف بین المللی آمریکا برای مبارزه با داعش افزود: ثابت شده است که داعش آمریکا را به وجود آورده است.

سیدهادی سید افقهی با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی داود اوغلو با کامرون گفت: داود اوغلو در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا ترکیه را وادار به ورود به اعتلاف خود می کند، گفت: آمریکا داعش را به وجود آورده است.

هر کشوری از دید منافع خود با مقوله تروریسم برخورد می کند

تحلیلگر سیاسی تحولات غرب آسیا با اشاره به این که داعش اگر خوب است چرا اعلام جنگ بر علیه اش می کنند، اضافه کرد: مقوله تروریسم و دوگانگی در برخورد مفاهیم و مصادیق را می توان از زاویه دید منافع هر کشور مورد مطالعه قرار داد.

وی با اشاره به برخورد عربستان با مقوله " اخوان المسلمین " ادامه داد: عربستان اعلام کرده است که اخوان المسلمین تروریست است این در حالی است که آن ها از اخوان المسلمین یمن حمایت می کنند.

" حماس " و " حزب الله " نماد قهرمان مقاومت مردمی اسلامی در برابر طمع ورزی رژیم صهیونیستی و آمریکا

سیدهادی سید افقهی با اشاره به اینکه مفاهیم استاندارد در مقوله تروریسم نداریم، گفت: حماس از لیست تروریست خارج شده است اما این درحالی است که دادگاه این نظر را داده و به صورت رسمی خارج نشده است.

تحلیل گر سیاسی تحولات غرب آسیا با اشاره به این که " حماس " و " حزب الله " نماد قهرمان مقاومت مردمی اسلامی در برابر طمع ورزی رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند، خاطرنشان کرد: شاخص معینی از سوی سازمان حقوقی و بین المللی پیرامون موضوع تروریست وجود ندارد به طوری که هر کشوری از منظر خود به تروریسم می نگرد و بر اساس منافعش برخورد می کند.

مردم قطب نمای خود را پیدا کرده اند

وی با اشاره به این که در برخی مواقع دچار چد نسخگی در این راستا هستیم ادامه داد: باید به هویت حقیقی بازگشت زیرا مردم قطب نمای خود را پیدا کرده اند مثلاً در یمن به سمت وحدت ملی حرکت می کنند.