جاسوسان اسرائیل در قنیطره

به گزارش افکارنیوز، جبهه النصره در حال تشکیل اتاق جنگ مشترک با رژیم صهیونیستی می باشد،. به همین دلیل چند تن از فرماندهان نظامی حزب الله از جمله شهید جهاد عماد مغنیه برای بررسی اوضاع میدانی قنیطره وارد منطقه می شوند. اما عوامل گروهک تروریستی جبهه النصره مراتب حضور شخصیت های بلندپایه ی حزب الله را به رژیم صهیونیستی اطلاع داده و این رژیم مبادرت به ترور، فرماندهان نظامی حزب الله و هم چنین سردار محمد علی الله داد یکی از فرماندهان سپاه(که به عنوان نیروی مدافع حرم حضرت زینب در سوریه به سر می برد،) می کند. گفته می شود که نیروهای داعش و جبهه النصره با کمک نیروهای رژیم صهیونیستی در حال حفر تونلی برای دستیابی به مناطقی از لبنان هستند. این امر نگرانی هایی را برای نیروهای حزب الله به وجود آورده است. فرماندهان شهید شده نیز برای بررسی اوضاع و آگاهی از وضعیت میدانی به منطقه ورود کرده بودند.

علل تهاجم رژیم صهیونیستی به قنیطره

دلایل داخلی: برآیند گزارش ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی درصدد فرافکنی و انتقال بحران داخلی خود به فراسوی مرزهای فلسطین اشغالی است. در حالی که بنیامین نتانیاهو در جنگ های سال ۲۰۰۸،۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شکست های سنگینی از جهاد اسلامی و حماس متحمل شده بود. در آستانه برگزاری انتخابات کنست اسرائیل(که در ۲۷ اسفند ماه برگزار می شود) گروههای افراطی از جمله حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو تلاش دارند با ارائه یک چهره قدرتند به نوعی شرایط حزب متبوع خویش را بهبود ببخشند این حمله برای بازسازی چهره شکست خورده اسرائیل می باشد. لذا به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو قصد شرایطی را فراهم آورد، که از طریق ایجاد حصول یک پیروزی سریع در جنگ، کامیابی در انتخابات آینده را تضمین کند.

اهمیت استراتژیک قنیطره برای اسرائیل:


از دیدگاه اسرائیل وارد کردن حزب الله به یک جنگ می تواند آنها را از وضعیت میدانی سوریه غافل کند و اینگونه فرصت عمل برای گروهک های تروریستی ایجاد شود.

قنیطره برای رژیم صهیونیستی اهمیت بالایی دارد. نزدیکی قنیطره به جولان می تواند امکان رصد منطقه اطراف را به رژیم صهیونیستی بدهد؛ چراکه میتواند شبکه های دیده بانی و ماهواره ای نصب کرده و دوربین های پرقدرتی در ارتفاعات جولان قرار داده و هر نوع حرکتی را در اطراف جولان زیر نظر گیرند.

در مقابل منطقه قنیطره در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی دمشق قرار دارد و اگر نیروهای داعش در آن مستقر شوند، تهدید جدی برای دمشق لقی می شود. بنابراین حزب الله و دولت سوریه با تهدید روبرو هستند. زیرا با دسترسی رژیم صهیونیستی به قنیطره، دسترسی به مزارع شبعا و جبل شیخ برای اسرائیل ممکن می شود.

در این فضا هر چند نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در میانه های منطقه جولان و قنیطره مستقر می باشند اما از آنجا که سازمان ملل همواره نگاه مثبتی به نیروهای رژیم صهیونیستی و نگاهی منفی نسبت به نیروهای دولت سوریه داشته است، گروهک های تروریستی(که ارتباطات تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند) می توانند مجال تحرک بیابند. در واقع در صورت حمایت اسرائیل این نیروها می توانند نیروهای حزب الله را مورد حمله قرار دهند.

دلایل بین المللی و منطقه ای حمله اسرائیل: یکی از دلایل حمله وضعیت کنونی سوریه می باشد. علی رغم اینکه سوریه نزدیک به ۴ سال با بحران نفسگیری درگیری شده است، اما دولت سوریه همچنان ابتکار عمل را در دست گرفته است. در این میان برخی تحولات و معادلات سیاسی در منطقه و جهان - مانند حمله اخیر فرانسه - برخی کشورهای غربی را به این نتیجه رسانیده است که بحران سوریه راهکاری نظامی ندارد، و در نهایت بایست به همان راهکار جمهوری اسلامی ایران و طرح ۹ماده ای آن مراجعه شود. به همین دلیل نیز آقای استیفان دی مستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اظهار تمایل داشته که گروههای مخالف سوریه و دولت سوریه در مسکو گرد هم آمده و مشکلات خود را حل نمایند.

تقویت جایگاه بشار اسد به نفع رژیم صهیونیستی نمی باشد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی دارد با وارد شدن به بحران سوریه و کمک به نیروهای داعش و النصره معادلات را به نفع خود برقرار سازد. از دیدگاه اسرائیل وارد کردن حزب الله به یک جنگ می تواند آنها را از وضعیت میدانی سوریه غافل کند و فرصت عمل برای گروهک های تروریستی ایجاد شود؛ تا آنها بتوانند از فضای موجود برای حمله به دمشق استفاده می کنند.

حمله اخیر اسرائیل و سخنان اخیر دبیر کل حزب الله


آقای نصر الله در مصاحبه اخیر خود اعلام داشته است که اگر جنگی رخ دهد، حزب الله به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی وارد شود و حتی ممکن است فراتر از الجلیل هم پیشروی کند. وی همچنین اعلام کرده است که حزب الله موشک های پیشرفته ای در مقایسه با موشک های فاتح ۱۱۰ که در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ به کار می گیرد. در نهایت آنکه در حال حاضر از امکانات بیشتری برخوردار می باشد، این امر نشان میدهد که حزب الله آمادگی بالایی دارد. هر چند که اگر رژیم صهیونیستی به حزب الله حمله کند گروهک های تروریستی چون داعش و جبهه النصره به کمک رژیم صهیونیستی خواهند. اما حزب الله منفعل نخواهد ماند و در زمان مناسب به تجاوزات رژیم صهیونیستی پاسخ نشان خواهد داد.

کشورهای عربی به حملات اخیر اسرائیل چگونه می نگرند


طبیعی می باشد که برخی از کشورهای عربی مثل شورای همکاری کشورهای عربی، عربستان، قطر، بحرین و امارات از شهادت این فرماندهان ابراز خوشحالی کنند؛ چراکه تضعیف حزب الله به نفع این کشورها می باشد. از آنجا که این کشورها ارتباطات آشکار و پنهانی با رژیم صهیونیستی دارند، مایل به حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان هستند. به همین دلیل این کشورها مشوق رژیم صهیونیستی برای حمله به حزب الله هستند.

نگاه جریان های لبنانی


طبیعتا نیروهای لبنانی وفادار به حزب الله واکنشی تند نشان خواهند داد. جریان های ۱۴ مارس و دیگر نیروهای مسیحی و سنی، همواره حزب الله را عامل تنش در لبنان می دانند و سعی دارند به حزب الله ضربه زنند. در این بین برخی کشورهای عربی منطقه عربستان، بحرین و قطر آماده اند که اگر حزب الله به اسرائیل حمله کند به کمک رژِیم صهیونیستی حزب الله را تضعیف کنند. اما با توجه به توانمندی و آمادگی حزب الله برای مقابله با رژِیم صهیونیستی، اگر جنگی صورت گیرد، نیروهای حزب الله با دستی پر وارد عرصه خواهند شد.

تاثیرات تهاجم اسرائیل به قنیطره


تاثیرات بر جولان: بر اساس قراردادی که بین رژیم صهیونیستی و سوریه در سال ۱۹۷۴ به امضا رسیده است، در جولان اشغالی وضعیت آتش بس و ترک از مخاصمه اعلان شده بود. اما رژیم صهیونیستی بارها توافقنامه ترک مخاصمه را نقض کرده است. در صورت بروز هر گونه جنگ، نیروهای حزب الله قطعا قادر به آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی در جبهه جولان می باشند.

تهاجم و فرصت هایی محور مقاومت: تهاجم اسرائیل نشان از آن دارد که رژیم صهیونیستی با جبهه النصره ارتباط تنگاتنگی. حزب الله می تواند در زمان و مکان مناسب به رژیم صهیونیستی جواب دندان شکنی نشان دهد. در این راستا حزب الله می تواند جبهه جدیدی را در جولان علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کند تا دامنه جنگ را گسترده تر کند. در این صورت، نیروهای رژیم صهیونیستی در مناطق جولان آسیب بیشتری می بینند.

گذشته از این در بعد حقوقی حمله اخیر در واقع نقض توافقنامه سال ۱۹۷۴ است و می تواند مورد توجه جهان قرار گیرد. سوریه نیز می تواند به سازمان ملل شکایت برد. در واقع حزب الله در صحنه میدانی می تواند پاسخ کوبنده ای به رژیم صهیونیستی دهد، حال آنکه متاسفانه به دلیل نگاه تبعیض آمیز و ناعادلانه سازمان ملل شکایت از رژیم صهیونیستی و ارتکاب جنایات جنگی توسط این رژیم مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.