۴ شرط انصارالله برای اتمام بحران در یمن

به گزارش افکارنیوز، در طی ۴۸ ساعت گذشته درگیری‌های شدیدی بین نیروهای انصارالله و نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در صنعاء درگرفت.

به گزارش روزنامه الاخبار، تبیلغات رسانه‌ای این درگیری را آماده شدن انصارالله برای کودتا ذکر کرده‌اند، در حالی که «عبدالملک الحوثی» تأکید می‌کند که آن‌چه برای همه مطلوب و مفید است، احترام به شراکت همه گروهها در قدرت خواهد بود.

سه‌شنبه‌شب رهبر جنبش انصارالله، در پاسخ به تبلیغات رسانه‌ای گفت: شراکت به معنی کودتا نیست، همچنین جنبش انصارلله چهار موضوع را از دولت و رئیس‌جمهور مطالبه کرده است و اجرای آن‌ها را شرط تمام شدن بحران ذکر کرده است:

۱ - اصلاح وضعیت هیأت ملی طبق قانون اساسی جدید.

۲ - اصلاح اشکالات وارده در ضمیمه قانون اساسی.

۳ - اجرای توافقنامه «صلح و مشارکت».

۴ - حل وضعیت امنیتی مخصوصا اوضاع مأرب.

به نوشته الاخبار، انصارالله سعی دارد تا «عبد ربه منصور هادی» را نصیحت کند تا در اجرایی تفاهمنامه شراکت، به فشار طرف‌های خارجی بی اعتنا باشد که همین موضوع هم دلیل درگیری‌های اخیر شده است. همچنین بنا به اعتقاد انصارالله برخی نیروهای داخلی و خارجی بر رئیس ‌جمهور فشار می‌آورند تا ضمیمه امنیتی قانون اساسی را امضا نکند و موضوع تقسیم یمن به ۶ ایالت را مطرح کند.

روز سه‌شنبه(۳۰ دی) خبرهای ضد و نقیضی از تسلط انصارالله بر مقر ریاست جمهوری حکایت داشت، چنان که برخی رسانه‌ها از نیت انصارالله برای عزل عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن خبر می‌دادند؛ اما انصارالله با تکذیب تمامی این شایعات اعلام کرد که درگیری‌ها موقعی رخ داد که برخی فرماندهان گارد ریاست جمهوری سعی داشتند، سلاح‌های سبک و سنگین را از انبار سلاح کاخ ریاست‌جمهوری بیرون ببرند.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفت‌و گو با الاخبار تأکید کرد: آن‌چه رسانه‌های داعشی مطرح می‌کنند، صحت ندارد و انصارالله هیچ قصدی برای تسلط بر کاخ ریاست‌جمهوری نداشته است؛ بلکه «صالح الجعیملانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری دستور انتقال سلاح‌ها و مهمات را از کاخ ریاست جمهوری صادر کرده بود و ما به مقابله با خارج شدن سلاح‌ها اقدام کردیم؛ همچنین نیروهای گارد اقدام به تیراندازی به سوی نیروهای کمیته مردمی کردند.

چرا انصارالله رئیس دفتر منصور هادی را بازداشت کرد

شبکه «المسیرة» وابسته به جنبش انصارالله، دو روز گذشته، یک نوار صوتی به همراه مدارک مهمی را بر ملا کرد که از یک نقشه امنیتی برای مقابله با انصارالله و اتحاد قبائل علیه آن، حکایت داشت.

طبق این مدارک، که از دفتر «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر منصور هادی کشف شده بود، بر تجمیع قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی برای مقابله با انصارالله و از بین بردنشان تأکید شده بود. طبق این اسناد، باید به وسیله برانگیختن درگیری‌های طائفی و ترساندن مردم از بازگشت سیستم «امامیه»(سلسله امامیه در سال ۱۹۶۳ که از زیدی‌های یمن بودند، فروپاشید) انصارالله را از بین برد.

همچنین در این اسناد بر سرکوب شدید نیروهای جنوب و کشاندن ارتش به وسط ماجرا تأکید شده است، ارتشی که این روزها خود را بی طرف نگه داشته است.