به گزارش افکارنیوز، روزنامه فرانسوی فیگارو در گفتگو با باب گراهام سناتور پیشین آمریکایی نوشت: بخش‌هایی از گزارش کنگره آمریکا درباره عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ حذف و بایگانی شده است. به گزارش فیگارو محتوای این صفحات حذف شده به نقش سازمان‌های سعودی در حملات تروریستی مربوط می‌شود. سناتور گراهام اطمینان دارد که دولت سعودی از تروریست‌ها پشتیبانی مالی می‌کرده است.

فیگارو می‌نویسد: در زیرزمین ساختمان کنگره آمریکا اتاق حفاظت شده‌ای قرار دارد که کمیته اطلاعات و امنیت مجلس نمایندگان مدارک فوق محرمانه را در آن نگهداری می‌کند. یکی از این مدارک، پرونده‌ای ۲۸ صفحه‌ای درباره «برخی موضوعات و بحث‌های حساس امنیت ملی» است.

این صفحات که به نقش دولت عربستان سعودی در سوء قصدهای ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ می‌پردازد، از گزارش مفصلی بیرون کشیده شده که کمیته اطلاعات و امنیت سنا به ریاست باب گراهام، سناتور دموکرات، تهیه کرده بود. اما در سال ۲۰۰۲، هنگام انتشار گزارش، باب گراهام متوجه می‌شود که دولت جرج بوش، ۲۸ صفحه از آن را با اتکا به «دلایل امنیت ملی» حذف و بایگانی کرده است.

این گزارش می‌افزاید: از آن زمان به بعد، به رغم تلاش‌های باب گراهام و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی، انتشار این بخش از پرونده ۱۱ سپتامبر پیوسته به تعویق افتاده است.

باب گراهام سناتور پیشین ایالت فلوریدا به روزنامه فیگارو می‌گوید: «این گزارش، شرکت مستقیم دولت سعودی را در تأمین هزینه مالی سوء قصدها ثابت می‌کند. ما می‌دانیم که چند تن از ۱۹ تروریست، از سوی سازمان‌های سعودی و همچنین توسط دولت سعودی پشتیبانی مالی می‌شدند.»

باب گراهام اعتقاد دارد که منتشر نکردن صفحات حذف شده به ضرر امنیت ملی است و نه انتشار آن. او می‌گوید: «سعودی‌ها می‌دانند که چه کرده‌اند و نیز می‌دانند که ما می‌دانیم. مسئله اصلی اینست که آنها واکنش و پاسخ ما را چگونه تفسیر می‌کنند. از نظر من، کاملاً مشخص است که ما نشان داده‌ایم که سعودی‌ها هر کار بکنند، مجازات نخواهند شد. در نتیجه، آنها حمایت از القاعده و اخیراً نیز پشتیبانی اقتصادی و ایدئولوژیک از گروه داعش را ادامه دادند.»

به گفته باب گراهام «آمریکا از دیدن حقایق سر باز می‌زند و همین است که به موج جدید افراط و تندروی دامن زده است.»

به گزارش فیگارو یکی دیگر از نمایندگان کنگره که صفحات حذف شده گزارش را خوانده، گفته است: تنها سؤال واقعی اینست که بدانیم آن اقدامات تروریستی در چه سطحی تأیید شده بود، توسط خاندان سلطنت یا در سطح پایینتر؟