تصمیم افشای گزارش حمایت آل سعود از القاعده بر روی میز اوباما قرار گرفت
گروه بین الملل -

روزنامه ایندیپندن نوشت: کاخ سفید ممکن است بخش هایی از گزارش حملات یازده سپتامبر را که به نقش حمایتی عربستان سعودی باز می گردد را از حالت محرمانه خارج سازد.

به گزارشافکارنیوز؛ ابهامات گزارش ۲۸صفحه ای کنگره به دنبال اظهارات یکی از رهبران سابق القاعده، به نام زکریا موسوی، مبنی بر حمایت مالی عربستان در دهه ۹۰میلادی از این گروه تروریستی، افزایش یافته است. مقامات عربستان این موضوع را تکذیب کرده اند.

به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دستگاه های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته تصمیم به غیرعلنی کردن بخش هایی از این گزارش گرفتند اما هیچ زمانبندی برای این تصمیم آنها اعلام نشد. ارنست گفت: «آمریکا و عربستان سعودی رابطه محکمی در مبارزه با تروریسم دارند که عنصری کلیدی در مشارکت جامع و استراتژیک ماست.»

زکریا موسوی اعتراف کرده است که فهرستی از حامیان مالی القاعده را در زمان رهبری اسامه بن لادن بر این سازمان تهیه کرده است که در این فهرست اسامی افرادی مشهور مانند شاهزاده ترکی الفیصل، رییس سابق دستگاه اطلاعاتی آل سعود دیده می شود.

به عقیده برخی ها، این گزارش باید محرمانه باقی بماند چرا که هنوز بررسی های لازم در این زمینه انجام نشده است اما در مقابل یکی از مقامات در گفتگو با رویترز، گفت که هیچ دلیل خوبی برای عدم انتشار این گزارش وجود ندارد.