پشت پرده تعطیلی شبکه العرب چه بود؟

به گزارش افکارنیوز، شبکه العرب پس از سه سال مقدمه چینی از اول فوریه سال جاری فعالیت خود را در بحرین شروع کرد؛ ولی پس از کمتر از یک ساعت به بهانه نقص فنی پخش آن متوقف شد.

منابع نزدیک به شبکه العرب فاش کرده اند که دلیل واقعی تعطیلی این شبکه توسط مقام های بحرینی، واکنش به حضور یکی از معارضان این کشوردر بخش خبری شبکه و گفت وگو درباره سلب تابعیت از ۷۲ فعال معارض بحرینی بود.

این شبکه با گذشت مدت کوتاهی از پخش برنامه های خود، گفت و گویی با ' خلیل المرزوق ' شخصیت بارز جنبش ' الوفاق ' گروه اصلی مخالف دولت بحرین، پخش کرد.

وزارت اطلاع رسانی بحرین علت توقف پخش شبکه العرب را نداشتن مجوزهای لازم عنوان کرده، اما دست اندرکاران العرب می گویند که مدتی قبل، مجوزهای لازم را در چارچوب توافق با مقام های بحرینی گرفته اند.

تصمیم ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی برای ایجاد این شبکه در منامه در نوع خود اتفاق بی نظیری بود که باعثبروز ابهاماتی شد زیرا همه شبکه های تلویزیونی عربستانی و قطری یا مانند الجزیره در خود این کشورها قرار دارند یا مانند العربیه در دبی هستند و یا از لندن، بیروت و استانبول(مقر اخوان المسلمین) پخش می شوند.

" جمال خاشوقجی " مدیر کل شبکه العرب پیش از این اعلام کرده بود که سیاست تحریریه خبر شبکه مستقل خواهد بود و نسبت به تمام دولت های عربی بی طرفانه عمل می کند.

پایگاه خبری رای الیوم گزارش کرد: هنوز مشخص نیست که مدیران شبکه العرب انتظار واکنش مقام های بحرینی را داشتند یا این که از این اقدام غافلگیر شده اند.

آیا اساسا دعوت از یک معارض وابسته به جنبش وفاق که رئیس آن شیخ علی سلمان در بازداشت حکومت بحرین قرار دارد، با حسن نیت صورت گرفته یا با هدف امتحان مقام های بحرینی و آزمودن سقف آزادی های شبکه و یا این که نوعی مبارزه طلبی بوده است.

جواب این سوال هرچه که باشد بسته شدن شبکه العرب جدیدترین و بزرگ ترین جنجال رسانه ای این روزها در منطقه است و به نظر می رسد که این شبکه قصد دارد استقلال خود را حفظ نماید اگرچه که این اتفاق از نظر سیاسی و رسانه ای کاملا به ضرر بحرین بود.

منابع نزدیک به اداره شبکه العرب می گویند که اختلافات منطقه ای میان کشورهای حاشیه خلیج فارس پشت توقف ناگهانی پخش شبکه العرب وجود دارد و حضور یک معارض بحرینی در برنامه تنها دلیل این امر نیست.

رای الیوم افزود: اعلام رسمی بسته شدن شبکه العرب از سوی مقام های بحرین، به معنای نفی هرگونه مذاکره علنی و محرمانه است که براساس آن شاهزاده میلیاردر سعودی سه راه بیشتر ندارد، اول آن که به بیروت برود و این شبکه را در کنار شبکه های دیگر خود موسوم به روتانا راه اندازی کند، ضمن آن که می تواند به تبعیت مادرش که از خاندان ریشه دار " صلح " است تابعیت لبنانی دریافت کند و بدون دردسر به پخش برنامه هایش بپردازد.

دوم آن که او می تواند به دبی برود و در کنار مجموعه تلویزیونی الشرق الاوسط به ریاست شیخ " ولید الابراهیم " که شبکه های العربیه و ام بی سی از زیر مجموعه های آن است به فعالیت بپردازد.

و سوم مانند ام بی سی فعالیت خود را از لندن آغاز کند که این مورد به دلیل وجود تعدادی از کارمندانی که تابعیت انگلیسی دارند، محتمل است.

البته انتقال شبکه العرب به دبی بعید به نظر می رسد و بیروت نیز همچنان احتمال قوی تری به شمار می آید و آن هم به دلیل ارتباط قوی ولید با محافل رسانه ای لبنان و وجود یک پایگاه مستحکم در شبکه های روتانا است.

شاهزاده عربستانی همچنان در برابر تعطیلی شبکه اش سکوت پیشه کرده و بعید نیست مانند همیشه جزئیات انتقال آن را از طریق توییتر خود اعلام کند.

ولید بن طلال در سال ۲۰۱۲ در پی قیام در برخی کشورهای عربی تحت سلطه حاکمان مستبد، به شبکه خبری 'سی ان ان' گفته بود که وی قصد راه اندازی شبکه ای را برای پرکردن خلا وجود یک شبکه عمل گراتر و منطقی تر دارد که واقعا نقطه نظرهای میانه را منتشر کند.