استمرار تنش اروپا و آمریکا در حل مناقشه اوکراین

به گزارش افکارنیوزبه نقل از الوقت تداوم مذاکرات آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، رهبران آلمان و فرانسه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر سر بازنویسی توافق‌نامه مینسک و دستیابی به یک آتش‌بس جدید، شامگاه جمعه(۶ فوریه / ١٧ بهمن) در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفت. این مذاکرات که بیش از ٥ ساعت و پشت درهای بسته برگزار شد، حول یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری‌ها در شرق اوکراین دور می‌زد.

از زمان امضای توافق‌نامه مینسک در ٥ سپتامبر(١۴ شهریور) گذشته، جدایی‌خواهان شرق اوکراین اراضی تحت تسلط خود را دو برابرکرده‌اند. در توافقنامه مینسک دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بر سر ایجاد منطقه‌ای غیرنظامی در شرق اوکراین موافقت شده بود. هر دو طرف متعهد شده بودندکه سلاح‌های سنگین خود را دست کم تا بُرد ١٥ کیلومتری از این منطقه خارج سازند تا منطقه امنی به وسعت ٣ کیلومتر به دست آید. قرار شده بود این منطقه حائل تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSZE) قرار گیرد. اما این آتش بس بارها زیرپا گذاشته شد. چرا که جدایی‌خواهان شرق اوکراین خواهان آن هستند که خط آتش‌بس بر اساس وضعیت جدید و با توجه به اراضی بیشتری که این نیروها تصرف کرده‌اند تعیین گردد. جدایی‌ خواهان همچنین بر رفع تحریم‌ها از سوی دولت مرکزی اوکراین نسبت به مناطق تحت تسلطشان نیز تاکید دارند.

اما نکته قابل تأمل در روند مذاکرات بازنویسی توافق‌نامه مینسک درکیف و مسکو این است که با وجود اینکه کشورهای اروپایی تسلیح اوکراین را گامی در جهت شعله ور شدن آتش بحران در اوکراین می دانند، شماری از سیاستمداران آمریکایی از لزوم ارسال سلاح به اوکراین برای تقویت نیروهای نظامی این کشور در مقابله با جدایی‌خواهان هوادار روسیه سخن می‌گویند.

پیشتر نیز سنای آمریکا طرح ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کرده بود. بر اساس این طرح سلاح های ضدتانک، پهپادهای پیشرفته و تجهیزات مدرن مخابراتی از جمله تسلیحاتی هستند که قرار است به اوکراین تحویل داده شود.

«جان مک کین» رییس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا معتقد است: «ارسال کمک های تسلیحاتی برای کمک به ارتش اوکراین خطر افزایش هزینه ها و احتمال ضرر بیشتر از ادامه این حملات را برای روس ها به همراه خواهد داشت».

«جفری فلتمن» معاون سیاسی بان کی مون نیز در گزارش آخرین دیدار خود از اوکراین به اعضای شورای امنیت سازمان ملل بیان کرده است که اگر طرفین درگیر به این گونه خشونت ها ادامه دهند، به عمیق تر شدن بن بست های سیاسی کمک خواهند کرد و به تدریج امید به یافتن هرگونه راه حلی برای این بحران دوساله را از میان خواهند برد.

در مجموع می توان گفت: با وجود اینکه رهبران غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ به صورت متحد، روسیه را به دلیل حمایت از جدایی طلبان اوکراین محکوم می کنند اما آنها همچنان بر روی این مساله که از ارتش اوکراین با سلاح حمایت کنند یا خیر، شک و تردید دارند. از همین رو نیز تلاش‌ ها در واشنگتن افزایش یافته است تا هر چه سریعتر دولت تجهیزات نظامی پیشرفته به کی‌ یف بدهد اما «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تاکید دارد که چنین اقدامی تنها اوضاع را وخیم‌ تر خواهد کرد. آمریکا تاکنون تجهیزات نظامی «غیرکشنده» همانند کلاه خود و جلیقه‌ های ضد گلوله به اوکراین داده است.

لازم به ذكر است كه به گزارش كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد، درگيري ها ميان نيروهاي ارتش اوكراين و جدايي طلبان مناطق شرقي اين كشور به كشته شدن بيش از پنج هزار و ٣ نفر و مجروح شدن بيش از ١٢ هزار نفر منجر شده است. در همين مدت نيز نزديك به يك ميليون نفر از ساكنان مناطق شرقي مجبور به ترك خانه هاي خود شدند.