عزیمت بی سابقه تروریست ها به سوریه

به گزارشافکارنیوز،" نیکولاس راسموسن " مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم در آمریکا در گزارشی گفت: آمریکا و متحدانش معتقدند که بیش از ۲۰ هزار جنگجو از ۹۰ کشور به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه محلق شده اند.

وی این گزارش را امروز چهارشنبه در کنگره آمریکا قرائت می کند.

راسموسن در این گزارش خاطرنشان کرده است که دست کم ۳۴۰۰ نفر از جنگجویان خارجی که به گروه های مسلح در سوریه ملحق شده اند، تابعیت کشورهای غربی دارند و بیش از ۱۵۰ تن آنها آمریکایی هستند.

این کارشناس آمریکای در سخنانی قبل از برگزاری جلسه استماع کنگره با بیان این که اکثر افرادی که اینک به سوریه عزیمت می کنند، به داعش در سوریه یا عراق ملحق می شوند گفت: روند عزیمت جنگجویان خارجی به سوریه به شکل بی سابقه ای درحال افزایش است وبه عبارتی رقم آن از تعداد جنگجویانی که طی ۲۰ سال گذشته به افغانستان، پاکستان، عراق، یمن یا سومالی عزیمت کرده‌اند، بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد که جنگ در سوریه و عراق باعثمی شود که جنگجویان خارجی تجربه های فراوانی در زمینه جنگ، استفاده از سلاح های مختلف و ابزارهای انفجاری کسب کنند و با شبکه های تروریستی که برای هدف قرار دادن غرب برنامه ریزی می کنند، آشنا شوند.

به گفته مقامات آمریکایی شمار زیادی از جنگجویان خارجی تاکنون در درگیری های حومه عین العرب سوریه به هلاکت رسیده اند.

راسموسن، استفاده هوشمندانه گروهک تروریستی داعش از شبکه های اجتماعی را یکی از دلایل موفقیت این گروهک در جذب جنگجویان بیان کرده و می گوید: داعش علاوه بر انتشار تصاویر و فیلم اعدام گروگان ها، سعی می کند جوانان به حاشیه رانده شده در غرب را از طریق ترویج زندگی راحت و آسوده در سایه " دولت خلافت " در سوریه و عراق، جذب کند.
وی با اشاره به این که افراد مسلح داعش با به کارگیری علائم تجاری غربی و بازی های ویدیویی جذاب، جوانان را تحت تاثیر قرار می دهند، گفت: القاعده و شاخه های آن در خاورمیانه و شمال آفریقا، هیچ وقت از چنین زیرکی تبلیغاتی برخوردار نبوده اند.

راسموس گفت: مسیر مشخصی برای عزیمت جنگجویان به سوریه وجود ندارد ولی واقعیت این است که اکثر آنها در نهایت از طریق خاک ترکیه وارد سوریه می شوند.