سفر هیئت عراقی به واشنگتن: از دیدار با جورج بوش تا ملاقات ناامیدکننده با بایدن
گروه بین الملل -

یکشنبه ۱۸ ژانویه، درست در زمانی که هواپیمای حامل هیئتی یازده نفره از رهبران قبیله ای غرب استان الانبار در واشنگتن دی سی به زمین نشست، داعش اطرافیان یکی از رهبران ارشد مذاکره کننده، احمد ابوریشه را مورد هدف قرار داد. در این حملات ۹ افسرپلیس عراق کشته و ۲۸محافظ شیخ زخمی شدند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از پولیتیکو؛ این حمله وحشیانه همزمان با سفر این هیئت یازده نفره به واشنگتن انجام شد. رهبران قبیله ای این گروه معتقدند آنها می توانند داعش را شکست دهند درصورتی که دولت اوباما مستقیما آنها را با اسلحه تجهیز کند و آنها وزارت دفاع عراق را دور بزنند.

با این حال پس از ورود این هیئت به واشنگتن، تلاش های آنها برای دیدار با مقامات رسمی بلندپایه بی نتیجه ماند. به آنها گفته شد که باید مسائل خود را با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق درمیان بگذارند و باید به وزارت دفاع عراق در این زمینه اعتماد کنند. درست در این زمان بود که جورج بوش، احمد ابوریشه را در هتل خود در واشنگتن خواست. برای رهبران سنی که به واشنگتن سفر کرده بودند، دیدار و ملاقات با جورج بوش کافی بود. عراق بچه جورج بوش است. او در تماس با جامعه سیاست گذاران آمریکا نسبت به سفر این مذاکره کنندگان به واشنگتن هشدار داده بود.

ابوریشه گفته است که جورج بوش به دقت به سخنان او در این ملاقات مبنی بر اینکه بسیار بعید است سلاح هایی در الانبار به دست آورند گوش داده است. ابوریشه در سخنان خود از دولت عراق به عنوان یک دولت فاسد، مدیون تهران یاد کرده است که تمایل دارد تا شبه نظامیان شیعی را بیش از شبه نظامیان سنی مسلح سازد.

جورج بوش از ابوریشه خواست تا اقامت خود را تمدید کرده و با دیوید پترائوس، ژنرال سابق آمریکایی، جان مک کین و لیندزی گراهام دیدار کند. ابوریشه می گوید که جورج بوش به او قول داده تا هرکاری که می تواند برای آنها انجام دهد.

هیئت مذاکره کننده که وارد واشنگتن شدند امیدوار بودند آمریکایی ها با دور زدن دولت کنونی عراق، سیاست این کشور را تغییر دهند.

یکی از برنامه های این هیئت ۱۱نفره در سفر ده روزه خود به واشنگتن دیدار با جان آلن، نماینده بازنشسته اوباما در نبرد علیه داعش بود.

یکی از اعضای این هیئت گفت: تعداد زیادی سر تکان دادند و تعدادی نیز لبخند زدند. اما مشخص است که دولت ذهن آنها را ساخته است. عبادی عامل آنهاست.

یکی دیگر از اعضای این هیئت گفت: به عقیده ما، دیدارهایی که داشتیم خوب بوده است. اما واضح است که مقامات آمریکایی با موج حرکت می کنند.

به عقیده آنها هیچ کس بیشتر از بایدن با موج ها حرکت نکرده است. بایدن در تاریخ ۲۲ژانویه که از این مذاکرات شگفت زده شده بود میز کار خود را در کاخ سفید ترک کرد. بایدن به این هیئت اعلام کرد که دولت عبادی تمام تلاش خود را برای نجات عراق به کار گرفته و از دولت عراق خواهد خواست که با آنها همکاری کند. بایدن آنها را تشویق کرد تا با دولت عراق و حیدرالعبادی همکاری کنند.