به گزارش افکارنیوز، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: جاسوس های آمریکا و انگلیس با هک کردن سیستم های بزرگترین تولید کننده سیم کارت جهان موفق به دسترسی نامحدود به میلیاردها دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان شدند؛ مسئله ای که جنجال بین المللی دیگر را درباره تخطی آژانس های جاسوسی از محدوده وظایف شان موجب خواهد شد.

طبق اسناد تازه منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا(ان اس ای) و آژانس معادل آن در انگلیس(جی سی اچ کیو) با هک کردن سیستم های شرکت جِمالتو تولید کننده سیم کارت در هلند و سرقت کلیدهای رمز توانستند بطور سری هم مکالمه ها و هم اطلاعات موجود در گوشی های همراه را تحت کنترل قرار دهند.

این دست اندازی آژانس های جاسوسی در اسنادی فاش شد که در اختیار انتشاراتی آنلاینی دِ اینترسپت قرار گرفت و به آنها امکان داد بخشی عظیمی از مکاتبات با تلفن های همراه را در سراسر جهان کنترل کنند، اقدامی که از نظر کارشناسان نقض قوانین بین الملل است.

مارک رومولد از وکلای بنیاد فرانتیر الکترونیک گفت، بدون شک آژانس های جاسوسی قوانین هلند را نقض کردند و استفاده از رمزهای هک شده به احتمال قوی نقض قوانین بسیاری کشورهای دیگر نیز بوده است.

وی گفت: سرقت آن رمزها به منزله سرقت کلید خانه بوده است و پیامدهای جدی برای حریم خصوصی شهروندان نه تنها در آمریکا بلکه در سطح بین الملل داشته است.

با افشای دامنه وسیع چنین اقدامی احتمالا زخم های جامعه دیپلماتیک مجددا سر باز خواهد کرد. دولت اوباما در پی افشاگری های اسنودن با انتقاد شدید آلمان، برزیل و کشورهای دیگر مواجه بوده و اخیرا به سختی برای ترمیم لطمات وارد شده به روابط دیپلماتیک تلاش کرده است.

شرکت هلندی جمالتو که هدف آژانس های جاسوسی قرار گرفته است، سالانه دو میلیارد سیم کارت برای مشتریانش تولید می کند و با فعالیت در هشتاد و پنج کشور در سراسر جهان، عرضه کننده سیم کارتهایی برای چهار صد و پنجاه شبکه بی سیم در سراسر جهان است.

رمزهای به سرقت رفته به آژانس های اطلاعاتی امکان می دهد بدون تایید یا اطلاع شرکتهای مخابراتی و دولتهای خارجی مکالمات تلفن همراه را کنترل نمایند.

پل بِورلی معاون اجرایی جمالتو به دِ اینترسپت گفت این شرکت هیچ اطلاعی از هک شدن سیستم های آن نداشته است.

طبق اسناد اسنودن، جمالتو توسط «تیم بهره برداری گوشی های همراه(ام اچ ئی تی)» هدف قرار گرفت. این واحد توسط ان اس ای و چی سی اچ کیو در آوریل دو هزار و ده به منظور هدف قراردادن آسیب پذیریهای موجود در گوشی های همراه تشکیل شد.

رمزهای گوشی های همراه در یک عملیات سری با هدف قراردادن پست های الکترونیکی و صفحات فیس بوک کارمندان جمالتو و دیگر مدیران اجرایی به سرقت برده شد.