مدسازان فرانسوی: اکنون زمان رفتن به ایران است!
گروه بین الملل -

نشریه اکو چاپ فرانسه از تجارت پوشاک جدیدی میان ایران و فرانسه خبر داده است. فدراسیون تولیدکنندگان پوشاک زنانه دیدارهایی را از کشورهایی مانند ایران و الجزایر ترتیب داده است. هدف: شناسایی شرکای محلی برای صادر کردن مارک های فرانسوی.

به گزارشافکارنیوز؛ در فرانسه که در سال های اخیر در میدان رقابت مد و مدسازی از رقیبان عقب افتاده و بازاری رو به رکود دارد، تلاش برای تقویت صادرات مارک های فرانسوی کاملاً حس می شود. شرکت های تولیدکننده مد زنانه که فروش آنها در مجموع به ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو می رسد، به طور میانگین ۲۵ درصد از این رقم را از طریق صادرات تأمین می کنند. دانیل ورتل، رییس فدراسیون تولیدکنندگان براندهای زنانه، دراین خصوص می گوید: " هدف ما طی ۵ سال آینده کمک به مارک های مختلف ازطریق یافتن بازارهای جدید است. "

این فدراسیون سالانه حدود ۳۰۰ شرکت را در گردهمایی ها و نمایشگاه های مختلف خارجی همراهی می کند. پاتریسیا برافمان، مسؤول امور بین المللی فدراسیون، می گوید: " مشاهده کردیم که همواره در یک سری کشورهای مشخص مانند چین، ایالات متحده، ژاپن، و اروپا حضور داشته ایم. حضور ما در این کشورها بسیار چشمگیر بوده، زیرا آنها مشتریان اصلی ما هستند، ولی این بازارها کافی نیستند و باید بازارهای جدیدی راشناسایی کنیم. "

درهمین راستا، سفرهای بسیاری در کشورهای مختلف برنامه ریزی شده: الجزایر در ماه اکتبر، ایران در ماه دسامبر. بزودی آفریقای جنوبی، شیلی و مکزیک نیز در برنامه سفر قرار خواهند گرفت. در هر سفر به طور میانگین چهار نفر حضور دارند: نمایندگان مارک های مختلف و نماینده ای از فدراسیون که طی سفر تلاش می کنند شرایط را برای همکاری‌های آتی فراهم سازند. هر سفر دو یا سه روز به طول می انجامد و در حدود ۲۰ ملاقات با توزیع کنندگان، مدیران مراکز تجاری و همچنین اتاق های بازرگانی انجام می شود.

الجزایر به دلیل نزدیکی و همچنین رایج بودن زبان فرانسه در آن، بازاری به مراتب ساده تر از ایران است. در ایران وضعیت پیچیده تر، ولی دورنمای آن امیدوارکننده تر. فرانسوا - ماری گراو، نماینده اصلی فدراسیون، دراین خصوص می‌گوید: " ۳۷۵ مرکز تجاری درحال احداثاست که ده ها مورد آن طی ماه های آینده افتتاح خواهند شد. اکنون زمان رفتن به ایران است. شاید فردا این کشور به اولین بازار خاورمیانه تبدیل شود. " حتی اگر زنان ایرانی روسری بر سر می کنند، ولی اکثر آنها در محله های اعیان نشین شمال تهران به شیوه غربی لباس می پوشند. مارک های H&M، Mango، Nike و برخی مارک های ترک از هم اکنون در بازار ایران حضور دارند.

بی شک با وجود تحریم ها، قطع ارتباط با بانک های ملی و جهان یک مانع بزرگ محسوب می شود. ولی تاجران ازطریق دوبی امور خود را پیش می برند. البته مشخص نیست که آیا چنین پروژه هایی آینده دار خواهند بود یا خیر. دانیل ورتل دراین رابطه می گوید: "این سفرها وضعیت را روشن می کند. اگر این بازار آنچنان پرآینده نباشد، این سفرها حداقل باعث می شود تا شرکت وقت و پول شان را هدر ندهند."