چرا آمریکا از براندازی اسد عقب نشینی کرد؟

به گزارش افکارنیوز؛ وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس، برای نخستین بار طی چهار سال گذشته هیچ اشاره ای نه تنها به عدم مشروعیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نکرد که گفت: «در نهایت، باید با او مذاکره کنیم». جان کری گفت: «ما همیشه خواسته‌ایم در چارچوب مفاد ژنو یک مذاکره کنیم». تفاهم ژنو یک به طوری کلی انتقال قدرت را بدون خشونت و با شرکت مردم سوریه پیش‌بینی می‌کرد.

سخنان برخلاف معمول وزیر خارجه آمریکا در واقع شناسایی رسمی رئیس جمهور دولتی است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ از سوی مردمش انتخاب و به او ماموریت داده شد تا مبارزه با تروریسم و تامین امنیت کشور سوریه را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.
همچنین این مواضع جان کری اعتراف رسمی یک مقام آمریکایی به شکست پروژه تروریسم برای براندازی نظام سوریه از سال ۲۰۱۱ م تا کنون محسوب می شود.

مصاحبه جان کری و اظهار این نکته که واشنگتن همواره خواستار انتقال قدرت در سوریه آن هم بدور از خشونت بود در حالی است که کاخ سفید از اوایل سال ۲۰۱۱ میلیاردها دلار برای تجهیز تروریست‌ها و اعزام آن به سوریه برای براندازی نظام این کشور از طریق خشونت و تروریسم دولتی هزینه کرده بود.

آمریکا در این راه حتی تا ساعت صفر جنگ علیه سوریه(تابستان ۱۳۹۲) پیش رفت که در نهایت با حساب سود و زیان آن منصرف و از هرگونه اقدام نظامی برای براندازی حاکمیت سوریه عقب نشینی کرد.

اما چرا آمریکا در چنین شرایطی رسما مواضع خود نسبت به سوریه را تغییرداده است؟

واقعیت آنکه آمریکا و هم پیمانانش از جهت منطقه ای شرایط باخت را تجربه می کنند. در عراق پروژه «تروریسم برای حضور بلند مدت در منطقه» با شکست مواجه شده و چشم انداز این پروژه با ابتکار بومی ارتش و نیروهای مردمی عراق شکست خورد. سناریوی براندازی نظام سوریه نیز با حضور مردم این کشور و نیروهای مقاومت منطقه ای در صحنه نبرد با تروریسم غربی ورشکسته شده است.

هم اینک ارزیابی غرب از تحولات سوریه، چشم انداز تهدید برای امنیت و موجودیت اسراییل است. مصداق این ارزیابی حضور قدرتمند جریان مقاومت منطقه ای در جولان و قنیطره می باشد.

از این روست که آمریکایی ها و اروپایی ها به عنوان حامیان اصلی تروریسم داعش در سوریه به دنبال دفع این ورشکستگی یا سرشکستگی با کمترین هزینه هستند. اختصاص کمک های جدید به گروههای باصطلاح معتدل و متعاقب ان دگردیسی در جبهه النصره مصداق بارز تلاش برای رهایی از هزینه های این شکست محسوب می شود که مجالی برای رهایی از این هزینه ها نیافتند.

براین اساس سفر هفته پیش هیاتی از فرانسه به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و اظهارات شب گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ضرورت گفت‌و گو با اسد به عنوان تنها راه باقی مانده، حاکی از اعتراف رسمی به چرخش مواضع در قبال سناریوی براندازی نظام سوریه محسوب می شود. در واقع جان کری به نمایندگی از کشور و ائتلافی در مصاحبه با سی بی اس گفته است که چاره ای جز گفت‌و گو با بشار اسد ندارد که از سال ۲۰۱۱ میلیاردها دلار برای تجهیز تروریست‌ها هزینه مرد و تابستان سال ۲۰۱۳ نیز تا مرز شمارش معکوس جهت اقدام نظامی برای براندازی نظام سوریه پیش رفت.

اگر به این ورشکستگی، موفقیت جریان مقاومت علیه منافع استعماری غرب در یمن را نیز اضافه کنیم شرایط برای اردوگاه غرب مرگ آورخواهد بود مرگی که رسوایی خزیدن به سوی دمشق برای سامان بخشی به وضعیت باخته در این سرزمین را آسان تر می کند.