تعلیق حکم اعدام دو تن از مقامات رژیم صدام

به گزارش ابنا ـ شوراي رياستجمهوري عراق ديروز حكم اعدام صادر شده عليه دو تن از سركردههاي نظامي رژيم صدام را به حالت تعليق در آورد.

بر اساس این گزارش، این دو تن " سلطان هاشم " وزیر دفاع اسبق عراق و " حسین رشید " معاون رئیس ستاد مشترک ارتش عراق هستند که در ژوئن ۲۰۰۷ به دلیل جنایاتشان علیه کردها به اعدام محکوم شده بودند.

" طارق الهاشمی " معاون رئیس‌جمهور عراق در این‌باره گفت: شورای ریاست‌جمهوری با تعلیق حکم اعدام این دو نفر موافقت کرده است. ضمن این‌که در موضع رئیس‌جمهور عراق مبنی بر اجرای حکم اعدام علیه این دو نفر تغییری صورت نگرفته است.

این دو نفر متهمند که در کشتار جمعی موسوم به جنایت " انفال " علیه کردها در سال ۱۹۸۸ دست داشته‌اند. در این جنایت ۱۸۰ هزار نفر بدلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی کشته شدند و روستاهای آنها بطور کامل در آتش سوزانده شد.

شیوخ عشایر عراق یک‌شنبه گذشته از " نوری المالکی " نخست‌وزیر عراق خواسته بودند که با دخالت در اجرای احکام اعدام، مانع آن شود. زیرا اجرای چنین حکمی علیه افرادی که زمانی افسران ارشد ارتش عراق بوده‌اند، نقض نگران‌کننده و خطرناک ارزش‌های سربازی و عرف‌های نظامی است.

شورای ریاست‌جمهوری عراق نیز اعلام کرده که اجرای این حکم‌های اعدام ضربه مهلکی به پیکره طرح آشتی ملی در عراق وارد می‌کند.

" ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیه نیز در دیدار با طالبانی از وی خواسته بود تا حکم اعدام " سلطان هاشم " را لغو کند و رئیس‌جمهور عراق نیز قول داده بود که تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت دادگستری عراق هفته پیش اعلام کرد که پنج تن از مقامات مسئول وابسته به رژیم صدام که روز جمعه گذشته از سوی نیروهای آمریکایی به دولت عراق تسلیم شده‌اند، به اعدام محکوم شده‌اند که طی یک ماه آتی این احکام قضایی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که " وطبان ابراهیم الحسن " و " سبعاوی ابراهیم الحسن التکریتی " دو برادر ناتنی صدام نیز در میان این مسئولان هستند، گفت که جمعه گذشته نیروهای آمریکایی ۲۰۶ تن از متهمان وابسته به رژیم دیکتاتوری صدام را تسلیم دولت عراق کرده است.

از سوی دیگر سرهنگ " باری جونسون " سخنگوی ارتش آمریکا در این‌باره گفت که تسلیم تمام زندانی‌های عراقی به بغداد بخشی از توافقنامه امنیتی امضاء شده میان دو طرف عراقی و آمریکایی است.

تلويزيون رسمي عراق نيز اعلام كرد: وزارت دادگستري عراق پنج تن از ايادي صدام از جمله "وطبان إبراهيم الحسن"، "سبعاوي إبراهيم التكريتي" دو برادر ناتني ديكتاتور و "سلطان هاشم أحمد" وزير دفاع اسبق عراق، "حسين رشيد" ژنرال سابق ارتش عراق، "عزيز صالح النومان" يكي از فرماندهان سابق رژيم منحله بعث را تحويل گرفته است. اين افراد و ۲۰۱ تن ديگر تاكنون در زندان نظامي "كروبر" تحت بازداشت نيروهاي آمريكايي قرار داشتند.