برابری بودجه ۱۱ کشور با دارایی چهل ثروتمند عرب

به گزارشافکارنیوز،روزنامه فوربس که به رصد ثروتمندان جهان می پردازد، نام ۴۰ تن از ثروتمندترین عرب های جهان را منتشر و تاکید کرد که این افراد، از هشت کشور عربی هستند.

به نوشته این روزنامه، ثروتِ این ۴۰ ثروتمندِ عرب، بالغ بر ۱۴۶.۱ میلیارد دلار است که این مبلغ، با بودجۀ کشورهای الجزایر، مغرب، اردن، تونس، موریتانی، یمن، جزایر کومور، سودان، فلسطین و سومالی برابری می کند.

بر پایه این گزارش، ثروت این ۴۰ ثروتمند عرب، با سرانه تولید ملی سه کشور عربی لیبی، تونس و لبنان در سال ۲۰۱۴ که بالغ بر ۱۴۵.۹ میلیارد دلار بود، برابری می کند.

عربستان، از نظر تعداد میلیاردهای عرب، در صدر قرار داد و ۱۰ تن از میلیاردهای عرب از این کشور هستند که ولید بن طلال بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی با ثروتی بالغ بر ۲۱.۱ میلیارد دلار، در صدر فهرست میلیاردرهای عرب قرار دارد. ثروت میلیاردرهای عربستانی، جمعا بالغ بر ۴۴.۲ میلیارد دلار است.

در درجه دوم، مصر قرار دارد که ۸ میلیاردر عرب از این کشور هستند و ثروت آن ها در سال ۲۰۱۵، به ۴۴.۲ میلیارد دلار رسید.

ثروتمندترین میلیاردر مصری در سال ۲۰۱۵، " ناصف ساویرس " تاجر مصری است که ثروتی بالغ بر ۶.۳ میلیارد دلار اندوخت و پس از او محمد منصور، در فهرست دومین میلیاردر مصری قرار دارد که او هم تاجری با اندوخته ای ۴ میلیاردی است. نجیب ساویرس صاحب شرکت موبینیل نیز با ثروتی بالغ بر ۳.۱ میلیارد دلار، سومین میلیاردر بزرگِ مصر به شمار می رود.

در این میان، لبنان، از نظر داشتن تعداد میلیاردرهای برتر عرب، در مقام سوم قرار دارد. هفت تن از میلیاردرهای عرب، با ثروتی برابر با ۱۴.۱ میلیارد دلار، در این کشور هستند. شاخص ترین میلیاردرهای لبنانی، چهار نفرند که همگی از خاندان حریری نخست وزیر پیشین لبنان هستند.

اما کویت، با داشتن ۵ میلیاردر که اکثر آن ها از خاندان حاکم هستند، در مقام چهارم از نظر داشتن میلیاردر قرار دارد.

پس از کویت، مغرب، با داشتن سه میلیاردر که در رأس آن ها عثمان بنجلون مدیرکل مجموعه " وینانس کام " قرار دارد، در ردۀ پنجم قرار دارد.

در رده ششم، عمان قرار دارد که ۲ میلیاردر را در خود جای داده است.

در این میان، تنها یک میلیاردر به نام "یسعد ربراب" هم در الجزایر زندگی می کند.