سقوط هواپیمای آلمانی و سکوت بنگاه خبری انگلیسی

به گزارشافکارنیوز،شبکه خبری دولتی انگلیس(بی. بی. سی)، که در نقل اخبار حوادثهوایی ایران اصرار عجیبی بر ذکر تاریخچه، علل و اسباب نقص فنی یا سقوط هواپیماها دارد، در مورد سقوط ایرباس آلمانی در فرانسه تنها به درج تصاویر مربوط به صحنه های مربوط به تأثر بازماندگان و همدردی با آنان اکتفا کرد.

تصویر بی بی سی از اضطراب بازماندگان سقوط هواپیمای آلمانی - ۴ فروردین ۹۴

در سال های اخیر، بی بی سی برای پوشش دادن اخبار مربوط به هرگونه نقص فنی یا حادثۀ کوچک و بزرگ در هواپیماهای ایرانی، تاریخچۀ حوادثهوایی چند دهه اخیر در ایران را به صورت جدول و نمودار و… در حاشیه خبر درج می‌کند؛ و سقوط یا حتی " انحراف از باند " هواپیماهای مشابه در ایران را مورد بررسی دقیق و جزئی قرار می دهد، اما خبر سقوط ایرباس آلمانی را طوری پوشش داده که گویی تاکنون هیچ هواپیمای ایرباس دچار نقص فنی یا سقوط نشده است.

گزارش خبری بی. بی. سی از سقوط آنتونوف ایرانی - ۱۹ مرداد ۹۳

بنگاه خبری بی. بی. سی در نقل این قبیل اخبار از ایران، همواره به جای اشاره به تحریم‌های غیرانسانی جهان غرب علیه دولت و ملت ایران و نقش احتمالی آنها در حوادثهوایی، درصدد است به طور تلویحی چنین وانمود کند که حوادثهوایی ایران از میانگین جهانی بیشتر است و هواپیماهای " فرسوده " که در ایران ساخته یا " اووِرهال " می شوند، برای پرواز مناسب نیستند؛ حال آن که در دو سال اخیر چندین مورد ناپدید شدن و سقوط هواپیماهای جدید و پیشرفته بوئینگ و ایرباس در جهان رخ داده، اما ظاهرا نویسندگان بی. بی. سی آماری از آنها در اختیار ندارند تا مانند آمار نقص‌های فنی هواپیماهای ایرانی، در اختیار خوانندگان خود قرار دهند؛ هرچند ذوق‌زدگی بی. بی. سی از پیدا شدن لاشه و جعبه سیاه هواپیمای آلمانی، به خوبی نشانگر آن است که کارشناسان غربی از این که این هواپیما هم مانند دو هواپیمای مالزی به طور کلی ناپدید نشده، خوشحالند!

در پوشش خبرهای مربوط به سقوط دلخراش ایرباس پیشرفته آلمانی، تصاویری منتشر شده که تنها اندوه و نگرانی بازماندگان این حادثه را نشان می دهد تا مخاطب که تحت تاثیر عاطفی قرار گرفته، شاید حتی به علل و اسباب سقوط های متعدد هواپیماهای پیشرفته ایرباس و بوئینگ در سال های اخیر، فکر هم نکند و دست‌کم در کوتاه‌مدت، پرسشی در ذهنش پدید نیاید.

گزارش بی. بی. سی از حوادثهوایی ده سال اخیر در ایران

بدین ترتیب این بنگاه خبری و شبکه های مشابه، حتی در پوشش اخبار حوادثناگواری از این دست هم از انصاف دوری می جویند و با رویکرد یکسان و برابر این اخبار را منتشر نمی‌کنند. برای سقوط هواپیماهای اروپایی و آمریکایی، از بدی آب و هوا و غم و اندوه بازماندگان و همدردی با آنان سخن در میان است و هیچ سابقه ای از سقوط های مشابه ارائه نمی شود؛ اما در بیان اخبار حوادثهوایی کوچ و بزرگ ایران، تلویحا یا مستقیم، به " نقص فنی " و " ناتوانی " فناوری هوایی ایران اشاره می شود و تمامی حوادثمشابه در ایران با تعداد دقیق قربانیان و روز و ساعت و نوع هواپیما درج می گردد، بی آن که تصویری از اندوه بازماندگان یا جمله ای در بیان همدردی با آنان منتشر گردد.

بی. بی. سی فرودهای اضطراری در ایران را هم به دقت تحت نظر دارد

در حادثه سقوط آنتونوف ۱۴۰ در تابستان ۹۳، تیتر انتخاب شده برای خبر توسط بی. بی. سی فارسی چنین بود: «گزارش هواپیمایی ایران از سقوط آنتونف: هوا گرم بود، موتور راست از کار افتاد»!

تیتر عجیب بی. بی. سی برای سقوط آنتونوف ۱۴۰

این شبکه که حتی از فرود اضطراری دو هواپیمای " کوچک و فرسوده " در فرودگاه مهرآباد، یا چند متر خروج یک هواپیما از باند(چه بسا به لطف تحریم‌های ۳۵ سالۀ انگلیس و فرانسه و آمریکا!)؛ به سادگی نمی گذرد و آن را در قالب یک خبر مستقل منتشر می‌کند، عجیب است که سقوط های مکرر ایرباس و بوئینگ‌های پیشرفته و ناپدید ماندن یکی از آنها پس از یک سال و اندی را طوری فرافکنی می‌کند که گویی ایرباس آلمانی ساقط شده در فرانسه، نخستین مورد است و پرونده و سابقه‌ای در این باره وجود ندارد.

آمار دقیق بی. بی. سی از حوادثیک مدل هواپیما در ایران