روزنامه صهیونیستی: طرح حمله به یمن چند هفته پس از پادشاهی ملک سلمان ریخته شد
گروه بین الملل -

" تسفی بارئیل " تحلیلگر مسائل خاورمیانه در روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت: حمله عربستان سعودی به یمن، بخشی جدایی ناپذیر از راهبرد عمومی مبنی بر توقف انتشار تاثیر ایران بر منطقه خاورمیانه است.

به گزارشافکارنیوز؛ به گفته بارئیل، ملک سلمان پس از به دست گرفتن حاکمیت در ریاض، یک سیاست بسیار تهاجمی پیش گرفت و در این راستا طرحی را تهیه کرد. به نظر وی، مسائل مهم در حمله نظامی عبارتند از:

۱. تشکیل محور سنی شامل اکثر کشورهای عربی و سازمان های سنی مذهب معتدل و کم اعتدال و نیز تشکیل یک نیروی مداخله سریع عربی شامل ارتش مصر و ارتش های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.

۲. متقاعد کردن برخی کشورها برای ترک محور ایران و پیوستن به محور سنی مذهب جدید.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: " تشکیل فوری محور جدید برای حمله به یمن بیانگر ترس عربستان سعودی از سیطره گروه انصار الله بر یمن است. عربستان سعودی نسبت به سیطره حوثی ها بر یمن نیز نگران است؛ زیرا این کار تبعاتی منفی بر اوضاع داخلی عربستان به همراه خواهد داشت. "

تسفی بارئیل تاکید کرد رسیدن حاکمیت به دست گروه انصار الله در یمن، از یک طرف منجر به خیزش اقلیت سنی در عربستان سعودی و از سوی دیگر منجر به قیام مجدد شیعیان در بحرین خواهد شد. گفتنیست که شیعیان اکثریت را در بحرین تشکیل می دهند.

اشاره می شود هدف محور جدید از حمله به یمن، جلوگیری از رسیدن ایران به تنگه باب المندب و مانع از تقسیم منطقه خاورمیانه به دو بخش شیعه و سنی است؛ چرا که اکنون عراق، سوریه و لبنان(به نسبتی)، به کشورهایی تابع ایران تبدیل شدند.

به گفته بارئیل، راهبرد ایران برای سیطره بر کشورهای عربی به پشتیبانی تهران از قدرت های سیاسی آن کشور ها از جمله سوریه، عراق و لبنان بستگی دارد و بدین گونه ایران توانایی سیطره بر کشورهای عربی در خاورمیانه را خواهد داشت.