به گزارش افکارنیوز؛ به نقل از روزنامه ایندیپندنت، بسیاری از کسانی که در طول دو سال گذشته در کنار داعش یا علیه آن جنگیده‌اند، تاکید می‌کنند اعضای سابق حکومت بعثی صدام نقش پرنفوذی در تشکیلات سازمانی داعش دارند. این در حالی است که نیروهای نظامی فراوانی از خارج از عراق به داعش پیوسته‌اند. ارمغان افسران بعثی برای داعش تجربه‌های جنگی آنها و نیز شبکه‌های قاچاقی است که در زمان تحریم‌های نفتی علیه حکومت صدام شکل گرفته‌بود. در سوریه هر امیر عموما تحت فرمان یک معاون عراقی‌ است و همین معاون تصمیمات مهم را می‌گیرد. طراحی نقشه‌ها و تاکتیک‌های نظامی هم با همین معاونان عراقی است. البته آنها خودشان نمی‌جنگند و نیروهای دیگر را به خط مقدم می‌فرستند.

نکته‌ی گنگ ماجرا این‌جاست که بعثی‌ها با پیشینه خدمت در یک حکومت سکولار اکنون با یک دولت سراسر دینی همکاری می‌کنند. هرچند برخی معتقدند آنها نگاه ابزاری به داعش دارند و تنها می‌خواهند به قدرت بازگردند. از دید آنها تروریست‌های داعش ابزاری برای رسیدن به این هدف هستند.

گفتنی است که پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ و در زمان حکمرانی پل برمر، ‌ ۴۰۰ هزار نفر از اعضای ارتش صدام از کار برکنار شدند و مقرری‌شان قطع شد.