لابی‌گری اسرائیل و کنگره علیه توافق با ایران

به گزارشافکارنیوز،مقامات اسرائیلی و اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز گذشته(دوشنبه) با تعیین شرایطی دقیقی برای توافق با ایران موانعی عمده را در مسیر دستیابی به توافق ایجاد کردند، امری که نشان دهنده یک دور تازه از فشارهای داخلی و بین‌المللی بر مذاکرات هسته‌ای تا پایان ضرب‌الاجل آن در تابستان سال جاری است.

همچنین دولت‌های عمده عربی همچون عربستان سعودی، در یکی از جزئی‌ترین و دقیق‌ترین واکنش‌های خود، با احتیاط این نقطه عطف دیپلماتیک با ایران را پذیرفتند. اما مقامات سعودی گفته‌اند که آن‌ها نیازمند اطمینان بیشتری بابت این امر هستند که مسیر ایران به سوی یک برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای مسدود شود.

به این ترتیب، موضع‌گیری‌های جهانی و واکنش کنگره طرح کلی یک نبرد سیاسی خشمناک را شکل داد، جایی که مقامات اسرائیلی و حامیان آن‌ها تلاش‌های خود را پس اط اینکه کنگره ظی هفته آتی دوباره آغاز به کار کند، افزایش دهند.

در همین زمینه، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل گفت: " اینجا یک جایگزین وجود دارد: اینکه مستحکم بایستید و توافقی بهتر را به دست آورید، توافقی که بتوان به آن اعتماد کرد. توافق باید بر مبنای این فرض باشد که ایران ممکن است آن را نقض کند. "

رئیس جمهوری اوباما و دستیاران وی این انتقادات را رد کرده‌اند - به خصوص آنجا که اسرائیل تقاضا کرده بود که ایران سیاست منطقه‌ای و خارجی خود را تغییر داده و پیش از آنکه قدرت‌های جهانی یک توافق را بپذیرند حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

اوباما صبح دوشنبه در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفت: " ما خواهان این هستیم که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد زیرا ما نمی‌توانیم روی تغییر ماهیت رژیم حساب کنیم. اگر، ایران ناگهان، خود را به آلمان، سوئد یا فرانسه تغییر می‌داد، در آن صورت گفتگوهای متفاوتی بر سر زیرساخت‌های هسته‌ای آن انجام می‌گرفت. "

در حالی که منتقدان پیشتر هدف کلی این تلاش‌های دیپلماتیک را مورد انتقاد قرار داده‌اند، اما اوباما با سرزنش کردن اسرائیل عنوان داشته است که آن‌ها مخالف هرگونه توافق دیپلماتیک هستند.

اما در واکنش به این امر، اشتاینتیز فهرستی از تغییرات را در اختیار خبرنگاران خبر داد که به زعم وی می‌تواند چارچوب توافقی که هفته گذشته در سوئیس(لوزان) به دست آمد را برای رژیم صهیونیستی دلپذیرتر کند.

با این حال، ‌ وی پیشنهادی را مطرح کرد که می‌تواند به تغییر بسیار زیاد توافق پیشنهادی انجام شود. هرچند متن منتشر شده هفته پیش جایی را برای تغییرات عمده اشتاینیتز باقی نگذاشته است اما تقاضاهای آن‌ها احتمال بنیانی برای یک موج جدید لابی‌گری فراهم می‌کند که اسرائیلی وعده انجام آن را علیه توافق داده بودند؛ خصوصا در بین قانونگذاران کنگره که در حال بررسی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

از جمله درخواست‌های اشتاینیتز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ایران تمام فعالعیت‌های تحقیق و توسعه را متوقف کند، ‌ ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را از کشور خارج کندو تعداد سانتریفیوژهای عملیاتی خود را به کمتر از میزانی که هفته پیش بر سر آن توافق شد کاهش دهد.

میچ مک‌کونل رهبر اکثریت سنا نیز که هفته پیش ریاست هیئت‌ اعزامی کنگره آمریکا به اسرائیل را برعهده داشت انتقادات مطرح شد از سوی اسرائیلی‌ها را تکرار کرد.

وی همواره گزینه درخواست تصویب پیشنهادی مبنی بر نقشآفرینی کنگره در تأیید چارچوب توافق یا اعمال تحریمهای جدید علیه ایران را در دست دارد. وی گفت که توافق موقت به طور خاص منجر به "شناسایی رسمی بینالمللی قابلیت اتمی ایران شده است."