تصمیم آمریکا برای خارج کردن کوبا از فهرست تروریسم

به گزارش افکارنیوز، اسپاتنیک اعلام کرد: کوبا یکی از پیش شرط های مهم عادی سازی روابط با آمریکا را خارج شدن نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم اعلام کرده است.

آمریکا نیز پیش از این تاکید کرده است که مساله تروریسم و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، با یکدیگر هیچ ارتباطی ندارد و باید به صورت مجزا مورد بحثو مذاکره قرار گیرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران آمریکا و کوبا در خصوص نهایی شدن بازنگری وزارت خارجه آمریکا در خصوص وضعیت کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریست مذاکره کرده‌اند. اوباما در دیدار با کاسترو رئیس جمهور کوبا وی را مطلع کرده است که گام بعدی در آستانه کامل شدن است و کاخ سفید طی روزهای آینده تصمیم خود در خصوص خارج کردن نام کوبا از این فهرست را اتخاذ خواهد کرد.

روسای جمهور آمریکا و کوبا در حاشیه هفتمین اجلاس کشورهای آمریکایی در پاناما با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. این نخستین دیدار روسای جمهور دو کشور از سال ۱۹۶۱ میلادی به شمار می‌رود. آمریکا در ۵۰ سال گذشته تحریم‌های زیادی را علیه کوبا وضع کرده است.

در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد. ۱۶ ژانویه، آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاستهای تجاری و سفر با کوبا را آغاز کرد.