مصر از جنگ برای عربستان پرهیز کند

به گزارش افکارنیوز، «ابراهیم یسری» دیپلمات سابق مصر در قاهره تصمیم کشورش برای حضور در ائتلاف متجاوزان علیه یمن را اشتباه توصیف و تاکید کرد: این تصمیم از تمامی ابعاد اشتباه بود و بدون هیچ مطالعه یا تاملی در نتایج کوتاه مدت یا بلند مدت آن گرفته شد.

مصر می‌بایست از جنگی که به نفع عربستان است، فاصله بگیرد

وی افزود: اگر ایران برای نجات جان الحوثی‌ها از حملات ائتلاف، به طور مستقیم وارد عمل شود نتایج این جنگ قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین مصر می‌بایست از این جنگ که تنها در راستای منافع عربستان است، فاصله می‌گرفت.

سیاست نظام مصر نامفهوم و عجیب است

یسری تاکید کرد: نظام کنونی مصر با منطقی عجیب و غریب و نامفهوم با امور مختلف برخورد دارد و موضع‌گیری های ضد و نقیض در قبال مسائل کشورهای عربی دارد، یعنی سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته است، از یک سو مداخله نظامی در لیبی را تایید می‌کند در حالی که کشورهای عربی دیگر مخالفند؛ از همان آغاز هم با مداخله در یمن موافق نبود در حالی که دیگر کشورها موافق بودند و همین امر موجب شد که مصر فرمانبردار و نه فرمانده این جنگ باشد.

حضور مصر در جنگ یمن بحران اقتصادی قاهره را افزایش می‌دهد

دیپلمات سابق مصر با تاکید بر زیان‌های اقتصادی ناشی از جنگ یمن برای مصر گفت: این جنگ میلیاردها جنیه برای مصر هزینه دارد، بخصوص اگر همچنان به درازا بکشد در حالی که ما این میلیاردها پول را برای توسعه اقتصاد کشورشان از رکود نیاز داریم.

وی افزود: مصر با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم میکند، در نیمه نخست سال مالی جاری مصر مصر با ۱۳۲ میلیارد جنیه (پوند مصر) معادل پنج و هفت دهم درصد از تولید ناخالص داخلی کسری بودجه روبرو بوده است و به خاطر حضور مصر در جنگ یمن انتظار میرود این مبلغ به ۲۵۰ میلیارد جنیه هم برسد.