شهری که داعش با خاک یکسان کرد

به گزارش افکارنیوز، این گروه تکفیری ویدئویی در اینترنت قرار داد که در آن اعضای این گروه آثار به جا مانده از شهر باستانی نمرود را تخریب می‌کنند.

بر اساس آنچه در ویدئوی داعش مشاهده می‌شود، نیروهای این گروه پس از تخریب شماری از آثار باستانی، بقایای شهر نمرود را که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل قرار دارد، منفجر کردند.

شهر تاریخی نمرود که نگین تمدن آشوری شناخته شده است در قرن ۱۳ پیش از میلاد مسیح و در حاشیه رود دجله بنیان گذاشته شد.

بر اساس این گزارش، تخریب شهر باستانی نمرود بیش از یک ماه پیش گزارش شده بود. اما کسی از وسعت اقدامات داعش خبر نداشت. سازمان یونسکو تخریب آثار باستانی عراق را به دست داعش جنایتی جنگی توصیف کرده است.

یکی از اعضای داعش در ویدئوی منتشر شده در اینترنت، مدعی شد: هر‌گاه بتوانیم، مظاهر بت پرستی را تخریب و توحید را گسترش خواهیم داد.

در پایان ویدئو، یک انفجار بزرگ آثار بجا مانده از دوران امپراطوری آشور را با خاک یکسان می‌کند.

یک منبع محلی به خبرگزاری رویترز گفت که اعضای داعش به شهر باستانی نمرود آمده و دست به غارت و تاراج اشیا با ارزش آن شهر زده و سپس درصدد تخریب آن برآمدند. مجسمه‌ها و دیوار‌ها و قلعه‌ای که در این شهر قرار دارد به طور کامل توسط داعش نابود شده است.

وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق نیز اعلام کرد که گروه تروریستی داعش برای تخریب آثار باستانی این شهر از مواد منفجره، بولدوزر و ابزار آلات سنگین استفاده کرده است.

یکی از باستان‌شناسان عراقی در واکنش به این اقدام گفت: آن‌ها(داعش) درصدد پاک کردن تاریخ کشور ما هستند.

«جان کرتیس» مسئول مؤسسه مطالعات عراق در انگلیس گفته است: این جنایتی هولناک علیه میراثفرهنگی جهان است.

وی شهر نمرود را «بهترین محل حفظ شده از زمان آشوریان در عراق» دانست و گفت: هیچ توجیه سیاسی یا مذهبی برای تخریب میراثفرهنگی وجود ندارد.

شهر باستانی نمرود در سده سیزدهم پیش از میلاد مسیح(ع) بنا شده است. نمرود یا نیمرود از شهرهای اصلی امپراطوری آشور و یکی از مشهور‌ترین اماکن گردشگری عراق بود.

گروه داعش، که از ماه ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون، بخش بزرگی از خاک عراق و سوریه را تحت اشغال خود در آورده و خلافتی خودخوانده اعلام کرده، بر این باور است که مجسمه‌ها و مقبره‌ها نماد اماکن بت پرستی بوده و باید تخریب شود.