ترکیه سفیر واتیکان را فراخواند

به گزارش افکارنیوز، به دنبال احضار سفیر واتیکان به وزارت خارجه ترکیه یک مقام این کشور لحظاتی قبل اظهار داشت که نماینده واتیکان مراتب تاسف عمیق خود را نسبت به اظهارات امروز پاپ بیان داشت. سفیر واتیکان امروز در وزارت خارجه ترکیه اظهارات پاپ را «مایوس کننده» عنوان داشت.

بر اساس این گزارش، رهبر کاتولیک‌های جهان یکشنبه در سخنانی به مناسبت صدمین سالگرد کشتار ارامنه در دوران جنگ جهانی اول، از این اقدام به عنوان نخستین «نسل‌کشی» قرن بیستم یاد کرد.

پاپ فرانسیس، که از زمانی که در آرژانتین بوده روابط خوبی با جامعه ارمنی دارد، می‌گوید وظیفه دارد یاد مردان، زنان، کودکان، کشیش‌ها و اسقف‌هایی که به صورت “بی‌معنایی” کشتار شدند را زنده نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در آغاز مراسم در کلیسای کاتولیک ارمنی «سنت پیترز» گفت: ‌ «پنهان و یا انکار کردن شیطان مثل این است بگذاریم زخمی خونریزی کند، بدون اینکه آن را پانسمان کنیم.»

ترکیه قبول کرده است که تعداد زیادی از مسیحیان ارمنی در درگیری با سربازان عثمانی در جنگ جهانی اول کشته شده اند ولی این مساله را که صدها هزار نفر از ارامنه در این درگیری ها کشته شده و این مساله نسل کشی بوده را به هیچ وجه قبول ندارد.

آخرین اخبار دریافتی حاکیست که وزارت خارجه ترکیه سفیر خود را در واتیکان برای رایزنیهای بیشتر به آنکارا فراخوانده است.