کشورهای عربی درباره بحران یمن به جای اقدام نظامی به راه حل سیاسی روی آورند

به گزارش افکارنیوز، ویسلاو ماتوزف با اشاره به حملات جنگنده‌های سعودی به یمن گفت: این حملات هیچ نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت. در این بمباران‌ها بیشتر مراکز و تاسیسات غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اندلذا مشاهده می‌شود بیشتر قربانیان این حملات زنان و کودکان و شهروندان عادی هستند.

موضع روسیه

این دیپلمات سابق روسیه درباره اقدامات مسکو در شورای امنیت برای متوقف کردن بمباران یمن و محاصره دریایی این کشور گفت: موضع روسیه، متوقف ساختن حملات جنگنده‌های سعودی به یمن و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور است. بر همین اساس، چندی قبل روسیه و اردن پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه دادند که درمقدمه آن بر ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید شده بود. بر اساس همین سیاست، هفته گذشته دو فروند هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه روسیه به یمن اعزام شد اما متاسفانه اجازه فرود در فرودگاه صنعا به آنها داده نشد و هواپیماهای مزبور مجبورشدند آسمان یمن را به مقصد قاهره ترک کنند.

پیامدهای حمله به یمن

وی درباره پیامدهای حمله عربستان به یمن گفت: کشورهای عربی و آمریکا باید این حقیقت را درک کنند که حمله به یمن باعثمی‌شود که این کشور به پایگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شود و این خطری است که کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان را مورد تهدید قرار خواهد داد. همچنین منافع آمریکا بیش از بیش در معرض تهدید قرارمی‌گیرد. این در حالی است که داعش تهدید کرده که منافع واشگتن را داخل آمریکا هدف قرار خواهد داد. این نکته را باید تمام کشورهایی که در ائتلاف عربستان علیه یمن شرکت کرده اند، به خوبی درک کنند.

برقراری آتش بس در یمن

این سیاستمدار روس با بیان اینکه بحران یمن راهکار نظامی ندارد، گفت: تحولات این کشور باید از بعد نظامی خارج شود و راهکارهای سیاسی برای برون رفت از بحران درپیش گرفته شود. مردم یمن و تمام گروه های سیاسی این کشور خواهان آتش بس هستند. ملت یمن می‌خواهد که بر حاکمیت ملی خود حاکم باشد و دولتمردان خود را با رای خود انتخاب کند. نه اینکه دولتمردان این کشور توسط مسکو، آمریکا یا هر کشور عربی دیگری انتخاب شود. لذا معتقدم که بحران یمن فقط از طریق راهکارهای سیاسی می توان حل و فصل کرد. به هرحال، امیدوارم که کشورهای خلیج فارس به ندای عقل پاسخ مثبت دهند و در طرح های سیاسی که برای پایان دادن به بحران یمن از سوی روسیه، ایران و سایر کشورها ارائه می شوند، شرکت کنند.

ماتوزف درپایان با اشاره به مقاومت مردم یمن در جنگ با متجاوزان گفت: آمریکا باید در مواضع سیاسی خود درخصوص حمله به یمن تجدید نظر کند تا در شورای امنیت یک قطعنامه صحیح و فراگیر برای پایان دادن به بحران یمن به تصویب برسد.