ناتوانی عربستان ازتحقق اهداف موردنظر در یمن

به گزارش افکارنیوز، روزنامه الاخبار اعلام کرد: عربستان که هدف از حمله به یمن را خلع سلاح انصار الله و تشکیل حکومت مورد نظر خود در این کشور اعلام کرده بود اکنون با ناکامی از دستیابی به این اهداف به کمک واشنگتن به دنبال برون رفتی آبرومندانه است.

جنگ تمام عیار علیه یمن
برخی فراموش کرده اند که جنگ علیه یمن سطحی نبوده و فقط حرف نیست، بلکه جنگی تمام عیار است که اهداف و نقشه و مسیر خاص خود را دارد و به شعار محدود نمی شود و در جریان آن جنگنده های سعودی شهرها را تخریب کرده و انسان های بی گناه را به قتل می رسانند.

از نظر نظامی و برعکس تبلیغات عرب های خلیج فارس که به جنگ اطمینان داشته و خرسند هستند، سخت است بتوان یک کارشناس نظامی یافت که آنچه سعودی‌ها امروز انجام می‌دهند، برایش قابل درک بوده یا متوجه شود که ریاض چگونه با بمباران به دنبال تحقق اهداف خود است؟

در روزهای نخست حمله جنگنده‌های سعودی به یمن، این حملات بر مواضع ارتش یمن به ویژه نیروی هوایی متمرکز بود تا به این ترتیب از یگان هایی که از جنبش انصار الله حمایت کردند، انتقام گرفته و آنان را مجبور کنند در موضع خود تجدید نظر کنند، اما چنین نشد.

ناتوانی عربستان از تحقق اهداف مورد نظر در یمن
به گفته کارشناسان آمریکایی بر عکس مواضع ثابت ارتش، عربستان قادر نیست تشکیلات انصار الله را هدف قرار داده و یا مانع پیشروی آنان شده و در درگیری‌های جاری به طور فعال شرکت داشته باشد، زیرا ابزار اطلاعاتی و تکنیکی مانند هواپیماهای دور برد و ماهواره‌های لازم برای این نوع جنگ‌ها را در اختیار ندارد.

بنابراین در نبود قدرت تاثیرگذاری بر ارتش یمن یا توقف پیشرفت انصار الله، عربستان در جا زده و از تحقق اهداف خود بازمانده است به گونه‌ای که تا کنون حملات آن به بمباران اردوگاه پناهندگان، کارخانه لبنیات، پل‌ها و ایستگاههای سوخت رسانی محدود مانده است.

یک نمونه از این حملات حمله چند روز پیش جنگنده های سعودی به یک روستا در استان «تعز» بود که در اثر آن ۱۱ نفر از فقیرترین قشر جامعه یمن به شهادت رسیدند، این قربانیان از گروههای آفریقایی بودند که به زبان محلی به آنان خادمان گفته می‌شود.

نکته قابل ملاحظه اینکه عربستان اعلام کرد، هدف از حمله به یمن خلع سلاح انصار الله و تشکیل دولت حامی عرب‌های خلیج فارس است، اما تحقق این هدف با حملات هوایی ناممکن است.

در همین ارتباط بنابر گزارش «وال استریت ژورنال» حتی هدفی کمتر از این یا همان مجبور کردن حوثی ها به خروج از جنوب کشور و بازگشت به مناطق کوهستانی نیز فقط با جنگ طولانی که بیش از یک سال به درازا بکشد، قابل تحقق است.

به نوشته این روزنامه، آمریکایی‌ها اکنون به دنبال یافتن برون رفت آبرومندانه برای عربستان از یمن هستند که بر اساس آن حملات متوقف شده و گفت وگوهای سیاسی آغاز شود، بدون اینکه ریاض آبروی خود را از دست بدهد.

در همین ارتباط گزارش مزبور می افزاید: این جنگ «عربی» از مرکز عملیات مشترک با آمریکایی ها مدیریت می شود، به این معنی که اهداف مورد نظر به افسران آمریکایی اعلام می شود و آنان سعودی ها را برای چگونگی حمله به این اهداف راهنمایی می‌کنند.

جالب اینکه «عادل الجبیر» سفیر عربستان در واشنگتن یک هفته پیش از جنگ فهرستی از یکصد هدف جنگی را در اختیار سرویس اطلاعات آمریکا قرار داد تا موافقت آن را برای حمله به این مواضع کسب کند.

در این میان در شرایطی که آمریکایی‌ها به دنبال راهی برای نجات متحدان خود از این گرفتاری هستند، ائتلاف عربهای خلیج فارس نیز در تلاش برای عرض اندام در جنگی هستند که نه از عاقبت آن با خبر هستند و نه ابزار لازم را برای ادامه آن در اختیار دارند، گویی حمله به فقرا و کشتن آنان به نوبه خود امتیاز و دستاوردی برای آنان است.

چند سال بعد همه دستاویزها و ادعاهایی را که برای راه انداختن این جنگ اعلام شد، فراموش خواهند کرد، اما یمنیها قربانیان خود را فراموش نکرده و از یاد نمیبرند که چگونه نظامهای عربی در برابر ظلم سکوت کرده و از حمله به یمن حمایت کرده و میل و خواسته عربستان را تبدیل به یک جنگ طایفهای کردند.