موضوع مهمی که در دیدار العبادی و اوباما از قلم افتاد

به گزارش افکارنیوز، بر اساس بیانیه پایانی دیدار " حیدر العبادی " و " باراک اوباما " که امروز(چهارشنبه) منتشر شد، دو طرف بر همکاری مشترک دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و پایبندی به توافق راهبردی مشترک تأکید کردند.

در این بیانه همچنین اشاره شده است که العبادی و اوباما در دیدارشان به بررسی مسائلی در خصوص همکاری مشترک برای شکست " داعش " و مسائل مختلف داخلی و سیاسی و اقتصادی عراق پرداخته اند.

اما به عقیده ناظران مسأله بسیار مهمی که در این گفتگوها جا افتاده، موضوع تحویل سلاح‌ها و به ویژه جنگنده ها و بالگردهایی است که بر اساس قراردادها آمریکا باید قبل از آغاز بحران به عراق تحویل می‌داد؛ سلاح‌هایی که اگر آمریکا به موقع در اختیار عراق قرار می‌داد، وضعیت این کشور در مبارزه با تروریسم به گونه‌ای متفاوت و به نفع مردم این کشور رقم می‌خورد و می توانست از هزینه های سنگینی که تاکنون مردم این کشور متحمل شده‌اند، به میزان قابل ملاحظه‌ای بکاهد.

خودداری آمریکا از تحویل جنگنده و بالگردها به عراق درحالی است هزینه و پول آنها بر اساس قرادادهای دو کشور در دولت قبلی عراق پرداخت شده بود، ولی مسؤولان آمریکایی هر بار با مطرح کردن بهانههای از تحویل آنها خودداری می کنند.