انتخابات «کم‌رنگ» سودان در روز سوم و پایانی

به گزارش افکارنیوز، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سودان درحالی روز دوم خود را پشت سر گذاشت که بر اغلب مراکز رأی‌گیری سکوت و آرامش حکمفرماست و احتمال می‌رود، ساعت ۱۹ به وقت محلی(امروز) پایان این دور از انتخابات سودان اعلام شود.

براساس گزارش‌های رسیده از خارطوم استقبال رای دهندگان از این دور از انتخابات سودان ضعیف تا متوسط برآورد شده و کمیته انتخابات در این خصوص اعلام کرد که ۱۶۰ مرکز رای گیری به دلیل بروز اشکال فنی از پذیرفتن رای دهندگان خودداری کردند.

گزارش‌های خبری همچنین نشان می‌دهد، استقبال ضعیف و متوسط رای‌دهندگان، برگزارکنندگان انتخابات را واداشت تا زمان رای‌گیری را تا ساعت ۱۹ امروز(چهارشنبه) تمدید کنند و از خارطوم خبر می‌رسد که برخی از جوانان سودانی تلاش می‌کنند، رای‌دهندگان را به دادن رای تشویق کنند، با این حال اغلب مراکز رای‌گیری در پایتخت سودان خالی به نظر می‌رسد.

بیشتر شرکت‌کنندگان زن هستند

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با اعلام این مطالب در این‌باره نوشت: اغلب رای‌دهندگان سودانی زنان هستند و در این زمینه «الهادی محمد احمد»، سخنگوی کمیته انتخابات سودان در سخنانی تصریح کرد که از ۱۱۱۸ مرکز انتخاباتی در ایالت الجزیره، در مرکز کشور ۱۵۲ مرکز اخطار دریافت کرده‌اند و ۱۶ مرکز انتخاباتی نیز در منطقه «قارسیلا» در مرکز دارفود به دلیل تخلف مسدود شدند.

محمد احمد افزود: کمیته انتخابات ممکن است، رای گیری در برخی ایالت‌ها مانند ایالت الجزیره را تا دو روز دیگر و ایالت دارفور را تا سه روز دیگر تمدید کند و هدف از این اقدام دادن فرصت بیشتر به رای دهندگان جهت شرکت در انتخابات است.

با این حال محمد احمد از میزان مشارکت در انتخابات سخنی نگفت و تاکید کرد که وظیفه کمیته انتخابات برگزاری درست و آزاد انتخابات و تسهیل مشارکت رای دهندگان در آن است.

۷ اردیبهشت اعلام نتیجه انتخابات

وی همچنین از تعداد افراد واجد شرایط جهت شرکت در انتخابات نیز سخنی به میان نیاورد. براساس جدول زمانی ارائه شده از سوی کمیته انتخابات سودان امروز آخرین مهلت رای گیری است و قرار است، نتایج این انتخابات ۲۷ آوریل(هفتم اردیبهشت) اعلام شود.

در میان معارضان سودانی که با تشکیل کمپین ارحل انتخابات را تحریم کردهاند، اظهار میکنند که از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار و کنترل هستند و در این خصوص یکی از نمایندگان حزب بعث سودان تصریح کرد که منزل وی توسط نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفته است.