تفاوت سیاست خارجی بوش و اوباما

به گزارش افکارنیوز، یک مجله امریکایی در گزارشی به مقایسه سیاست خارجی «جورج دبلیو بوش» پسر و «باراک اوباما»، دو رئیس‌جمهور متوالی آمریکا پرداخته است.

«گوردون آدمز»، نگارنده این یادداشت تحلیلی، «مقابله با منع تکثیر سلاح‌های اتمی، مبارزه با تروریسم و ترویج دموکراسی» را درون‌مایه‌های اصلی سیاست خارجی جورج بوش پسر دانسته که چه از لحاظ سیاست‌گذاری و چه از لحاظ اجرا، به صورتی منجسم در دوران ریاست‌جمهوری وی دنبال شده است.

دولت بوش در خلال دوران هشت ساله حضور در مسند قدرت، سیاست منزوی کردن مخالفان، توسل به اقدامات یکجانبه یا چند جانبه و استفاده از نیروی نظامی برای ایجاد تغییرات سیاسی را هدف خود قرار داده و آنها را چنانکه مفسری به نام «رالف والدو امرسون» می‌گوید با «انسجام نابخرادانه‌ای» دنبال کرده است.

فارن‌پالیسی اولویت‌های سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را هم از باب محتوا و هم از باب انسجام و یکدستی با جورج بوش مشابه دانسته است.

آقای اوباما در نطق خود هنگام دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹، سخنرانی دانشگاه قاهره و سند امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰ منع انتشار سلاح‌های اتمی و مقابله با سازمان‌های تروریستی را دو چالش اصلیامنیت ملی آمریکا خواند.

با این حال، فصل تمایز رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از رئیس‌جمهور قبلی در «اجرای» هدف پیشگیری از منع گسترش سلاح‌های اتمی است.

اوباما با آنکه به کرات به این موضوع اشاره کرده توسل به گزینه نظامی را مردود نمیداند اما محور اجرایی سیاست خارجیاش را فشار از طریق تحریم قرار داده است.