بغداد دیکته‌های آمریکا در خصوص تسلیح ارتش عراق را نمی‌پذیرد

به گزارش افکارنیوز، کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق بر مخالفت خود با هر شرطی که با شروط دولت در تسلیح نظامیان عراقی منطبق نباشد، تاکید کرد و در همین حال شخصیت‌های عراقی معتقدند که شروط آمریکا و از جمله خارج کردن بسیج مردمی از نهاد نظامی این کشور با شرایط کنونی عراق متناسب نیست.

«عباس البیاتی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق در بغداد در این خصوص گفت: عراق از کمک‌های تسلیحاتی و غیرتسلیحاتی هر کشور همسایه یا دوست دور یا نزدیکی استقبال می‌کند به شرطی که چهار مسئله رعایت شود، نخست این کمک‌ها به حاکمیت و استقلال ما ضربه نزند، دوم اینکه مجهز کردن به سلاح به سرعت انجام شود، سوم قیمت آن مناسب باشد و چهارم اینکه همان تسلیحاتی باشد که ما در مبارزه با تروریسم به آن نیاز داریم.

وی افزود: هیچ طرفی حق ندارد برای ما در تجهیز سلاحی که برای مبارزه با داعش و تروریسم لازم داریم شروطی تحمیل کند ما به نیابت از جهان و کشورهای منطقه با داعش روبرو هستیم و کسی که بر ما شروطی تحمیل کند ما نیازی به سلاح وی نداریم.

آمریکا قصد وقت‌کشی دارد و در دادن سلاح به عراق جدی نیست
«حسن خلاطی» نماینده ائتلاف ملی عراق نیز به خبرنگار فارس گفت: سفر نخست وزیر عراق به آمریکا فاش کرد که آمریکا برخی شروط وضع کرده که از مهم‌ترین آن شرکت نکردن بسیج مردمی در نبردها به عنوان پیش شرط مسلح ساختن ارتش عراق است، ما معتقدیم کسی که قصد کمک کردن دارد نباید لیستی از شروط ارائه بدهد، این یک اصل اساسی است، در غیر این صورت آن کمک قابل قبول نیست.

خلاطی افزود: آمریکا به دنبال وقت‌کشی است و در دادن سلاح به عراق جدی نیست این مساله از همان اول روشن بود از سه سال پیش هیچ قرارداد تسلیحاتی اجرا نشده و حتی با آغاز حملات وحشیانه داعش خبری از کمک‌های آمریکا نشد.

وی تاکید کرد: آمریکا اعلام کرد که به عراق کمک خواهد کرد و حتی به عراق آمد تا در مبارزه با داعش کمک کند و در راس کمک‌های خود مسلح ساختن ارتش عراق را عنوان کرد، اما تاکنون ما هیچ جدیت آشکاری در این قضیه شاهد نیستیم.

آمریکا از نیاز بغداد به سلاح برای پیشبرد برنامه‌های خود برای عراق بهره‌برداری می‌کند
«خالد السراج» تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد نیز به خبرنگار فارس گفت: آمریکا از نیاز عراق به سلاح برای پیشبرد نقشه‌های خود علیه این کشور بهره‌برداری می‌کند و این امر از لحاظ سیاسی و حاکمیتی مردود است عراق در شرایطی نیست که تسلیم شروط این و آن کشور شود، چرا که با نیروهای تروریستی روبرو است که وحدت و موجودیت آن را تهدید می‌کند، بنابراین آمریکا برای توافقنامه‌های خود با عراق ارزشی قائل نیست و با این کار رابطه خود را با عراق تخریب می‌کند زیرا امکان دارد عراق به شروط آمریکا پاسخ ندهد، چرا که از جمله این شروط خارج کردن بسیج مردمی از نهاد نظامی است.

السراج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مبارزه عراق با تروریست‌ها بسیج مردمی تاثیرگذارترین قدرت موجود در این کشور است، گفت: بسیج مردمی نماینده همه ملت عراق و نه بخشی از آن است و دور کردن آن از درگیری‌ها برای عملی شدن نقشه‌های سیاسی است که با منافع آمریکا در عراق و منطقه تطابق دارد.

تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد: اعمال شروط آمریکا نتایج خوبی برای این کشور نخواهد داشت زیرا عراق در هر حال مجبور به پذیرش این شروط نیست.