یونان مظهری از ضعف اتحادیه اروپاست

به گزارش افکارنیوز، نشریه " فوکوس " اعلام کرد: " یوشکا فیشر " وزیر امور خارجه اسبق آلمان از اروپا درخواست کرد برای اینکه در مسابقات با مسکو جدی گرفته شود یک استراتژی دفاعی جدید را در پیش گیرد. یک همکاری صلح آمیز روسیه و اروپا یک توهم است.

به اعتقاد فیشر بحران اوکراین بهترین نمونه برای یک توهم برباد رفته یک همکاری صلح آمیز و بدیهی بین روسیه و اروپا است. دنیا آنگونه نیست که ما اغلب رویای آن را در ذهن می پرورانیم. این کافی نیست که روسیه را از طریق تجارت به غرب متصل کنیم. پوتین در دوره دوم قدرت خود این هدف را دارد که روسیه را دوباره در نقش قدرت جهانی پایدار کند. حریف سرسخت مسکو ناتو نیست بلکه اتحادیه اروپا است. ما باید از نو به سیاست دفاعی و امنیتی اروپا بیاندیشیم.

به اعتقاد وزیر خارجه اسبق آلمان یونان حاکی از ضعف اروپا است. وی از گرایش به خودکشی در دولت آتن سخن گفت که بقیه اتحادیه اروپا نمی توانند با آن برخورد کنند. این یک توهم است که ما بر این عقیده باشیم می توانیم از بحران(با سیاست‌های ریاضتی) خارج شویم. آلمان باید فورا روند رشد اقتصادی را در پیش گیرد.

وزیر خارجه اسبق آلمان همچنین گفت: اروپا حالا بیش از هر زمانی به خروج از ملی گرایی و هماهنگی بیشتر نیاز دارد. حالا زمانی رسیده که درباره اروپا سخن بگوییم. ما نباید عرصه را به پوپولیست ها واگذار کنیم. اگر کاملا در بالا هیچ چشم اندازی برای پیش رفتن در مسیر آینده شکل نگیرد اروپا در یک شرایط تهدید موجودیت قرار خواهد گرفت.

فیشر همچنین درگیری ها در خاورمیانه و شمال آفریقا را پتانسیلی برای یک بحران امنیتی سخت دانست که گریبان اروپا را هم می گیرد. وی ناپایداری های روزافزون منطقه اطراف دریای مدیترانه را ناشی از این دانست که آمریکا به صورت روزافزون خود را به عنون یک هژمونی به عقب کشانده است. این مسئله به یک شکاف قدرتی منجر شده که هیچ یک از احزاب و جناح های درگیر نتوانسته اند آن را پر کنند. اروپا هم در شرایطی نیست که به عنوان یک اصلاح گر وارد عمل شود.