ایران به دعوت سازمان‌ملل در «ژنو ۳» درباره سوریه شرکت می‌کند

به گزارش افکارنیوز، «رای الیوم» نوشت: منابع دیپلماتیک اعلام کردند ایران نیز جزء کشورهایی است که «استفان دی‌مستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه از آن برای شرکت در رایزنی‌های ژنو دعوت به‌عمل خواهد آورد.

این منابع افزودند: «دی‌مستورا دعوت‌نامه‌های جداگانه‌ای به طرف‌های داخلی و خارجی ذی‌ربط در بحران سوریه جهت حضور در ژنو، از اواسط ماه آینده ارسال خواهد کرد.»

خبرگزاری «رویترز»، هفته گذشته به نقل از یک منبع در سازمان ملل متحد در ژنو گزارش داده بود «ایران از مدعوین(در نشست ژنو ۳) خواهد بود ولی یک دیپلمات ارشد غربی در نیویورک مدعی شد به رغم تمایل آشکار سازمان ملل برای حضور ایرانی‌ها، موضوع مشارکت تهران همچنان معلق مانده است.»

منابع دیپلمات مذکور تاکید کردند: «رایزنی‌ها تا اواسط ماه ژوئن آینده جهت مقدمه‌سازی برای طرح سیاسی ارائه شده توسط دی‌مستورا درباره نتیجه رایزنی‌ و پیش‌بینی‌های وی از حل و فصل سیاسی، ادامه می‌یابد.»

سازمان ملل متحد، اواسط ماه جاری میلادی اعلام کرده بود استفان دی‌مستورا، نماینده ویژه این سازمان به سوریه درصدد رایزنی‌ها با گروه‌های سوری و دولت‌های ذی‌ربط درخصوص برگزاری کنفرانس «ژنو ۳» برای حل بحران سوریه، است.

«بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، در ژانویه ۲۰۱۴، از ایران برای حضور در مذاکرات صلح در سوریه که در سوئیس برگزار می‌شد، دعوت بعمل آورد ولی در پی فشارهای برخی کشورها، این دعوت به این بهانه که تهران از بیانیه ژنو حمایت نمی‌کند، پس گرفته شد.

قدرت‌های بزرگ تابستان ۲۰۱۲ بیانیه‌ای را در ژنو تدوین کردند و تشکیل دولت انتقالی را خواستار شدند اما به صورت آشکار به سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه اشاره نکردند.

در نشست مشورتی مسکو که هفته گذشته برگزار شد دولت سوریه و معارضان بر حل بحران کشورشان به صورت توافقی و براساس بیانیه ژنو ۱، توافق کردند.