نقش قرارداد پنهانی اسرائیل و روسیه در فروش موشک های S - ۳۰۰ به ایران
گروه بین الملل -

در طی ماه گذشته، در زمانی که پوتین اعلام کرد که قصد دارد سیستم های ضدموشکی قدرتمندی را به ایران تا قبل از لغو تحریم ها بفروشد، اسرائیل مانند همتای خود به سرعت شوک زده و عصبانی شد.

به گزارشافکارنیوز؛ بلومبرگ می نویسد: در پشت خبرها و اطلاعیه های عمومی، شبکه ای از مذاکرات سلاح و دیپلماسی مخفیانه ای نهفته است. در طی سال های اخیر، اسرائیل با فروش هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به روسیه، برای حفظ بی طرفی در اوکراین و همچنین امید به دفع توسعه نظامی ایران، اسرائیل و روسیه در رقصی پیچیده درگیر شده اند؛ رقصی که ممکن است انتها نداشته باشد.

منتقدان این اقدام روسیه می گویند که این اقدام روسیه تلاش ها برای موثر ساختن نظام تحریم ها را بی اثر می کند. همچنین ایران را در برابر حملات اسرائیل یا آمریکا مصون می سازد. هر دوطرف بارها گفته اند در صورت شکست مذاکرات، به استفاده از زور روی می آورند.

برخی معتقدند این حرکت روسیه فقط ارزش ظاهری یا اسمی دارد. کنستانتین مکینکو، معاون رییس مرکزمسکو در تجزیه و تحلیل استراتژی و فن آوری، می گوید: «اعلام رسمیفروش احتمالی اس ۳۰۰ به ایران چیزی بیشتر از یک ژست سیاسی نیست. هدف نیز مهار آمریکا در انتقال سلاح به اوکراین است…در بسیاری از موارد، تحویل اس ۳۰۰ ها به ایران، گزینه چانه زنی بین آمریکا، اسرائیل و روسیه بر روی طیف گسترده ای از مسائل است.»

اوکراین
یکی از این مسائل بی طرفی اسرائیل در قبال اوکراین است. اسرائیل تا به حال از فروش سلاح به کیو خودداری کرده است. همین موضوع سبب شد تا اسرائیل، روسیه را از تحویل اس ۳۰۰ به ایران دور نگه دارد. سارا فینبرگ، محقق موسسه تل آویو می گوید: «اسرائیل به خاطر عدم مشارکت در بحران اوکراین تحت فشار زیادی قرار دارد. این موضوع با توجه به نگرانی های اسرائیل در مورد اقدامات تلافی جویانه روسیه در خاورمیانه مانند تحویل اس ۳۰۰ به ایران، تصمیم دشواری برای دولت اسرائیل است.»

در ۱۸ آوریل، پوتین علیه هرگونه فروش سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت که این اقدامات «به چرخش در رویارویی ها با تلفات انسانی بیشتر منجر خواهد شد اما نتیجه همان است.»

واردات هواپیماهای بدون سرنشین
نگرانی های پوتین در مورد فروش سلاح های اسرائیلی به اوکراین، از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین، بی پایه و اساس نیست. در اواخر اکتبر، وزیر امور خارجه اوکراین، در سفری به سرزمین های اشغالی، به خبرنگاران گفت که کشورش به واردات هواپیماهای بدون سرنشین از اسرائیل به خصوص برای نظارت بر موافقت نامه های آتش بس با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه، علاقه زیادی دارد.

یک ماه قبل از آن، کانال ۲ اسرائیل، گزارش کرده بود که یکی از صنایع هوا فضای آنها، با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین موافقت کرده است.

یکی از مقامات اسرائیلی گفته است که فروش هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین پس از تماس تلفنی پوتین با نتانیاهو لغو شد. دفتر نتانیاهو از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است. سخنگوی پوتین نیز واکنشی در این زمینه نداشته است.

درحالیکه دست اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین کوتاه مانده است که طبق گفته منابع، این موضوع ارتباطی مسقیم با فروش اس ۳۰۰ دارد.

گرجستان
پس از بالا گرفتن جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸، روسیه برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی اعلام آمادگی کرد. در سال ۲۰۱۰، روسیه برای خرید ۱۵ فروند از این هواپیماها و سرمایه گذاری مشترک برای تولید تکنولوژی این هواپیماها، قراردادی را با اسرائیل منعقد کرد.

یکی از مقامات اسرائیلی اشنا به این موضوع می گوید که معامله هواپیماهای بدون سرنشین قرارداد نانوشته ای برای تامین منفعت هر دوطرف بود(چیزی را در ازای به دست آوردن منفعتی دیگر اعطا کرد): این موضوع تنها در صورتی ادامه خواهد یافت که کرملین تعلقی فروش اس ۳۰۰ به ایران را اعلام کند.

تحلیلگر روسی، مکینکو با اعتقاد بر اینکه اعلام فروش اس ۳۰۰ به ایران، بازی سیاسی بود، می گوید: این احتمال وجود دارد که اعلام لغو تحریم فروش اس ۳۰۰ به ایران، با اسرائیل مورد موافقت قرار گرفته باشد.