پشت پرده نشست شورای همکاری در ریاض

به گزارش افکارنیوز، " فرانسوا اولاند " برای نخستین بار به عنوان یک مسؤول اروپایی در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حضور دارد.

به عقیده ناظران، فرانسوا اولاند اکنون در انتظار گرفتن دستمزد مواضع تند خود از دولتهای عربی، در قبال توافق هسته‌ای با ایران و حمایت زودهنگام از تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، است.
این نشست مشورتی قبل از کنفرانسی است که قرار است به درخواست " باراک اوباما " و با حضور خود او در ۱۳ و ۱۴ مه در " کمپ دیوید " برگزار شود.

همچنین پیش از کنفرانس کمپ دیوید نیز(نهم مه) طرح آمریکا برای آموزش و تجهیز عناصر مسلح به عنوان " مخالفان میانه رو " و اعزام آنان به سوریه آغاز می شود.

ادعا شده است که هدف از برگزاری نشست مشورتی ریاض، بررسی اوضاع یمن، سوریه و توافق هسته‌ای ایران است؛ اما به گفته کارشناسان هدف اعلام نشده این نشست، افزایش سلطه ریاض بر دیگر کشورهای عضو شورای همکاری با حمایت آمریکا و فرانسه است. عربستان همچنین سعی دارد علاوه بر جبران شکست خود در یمن، اعتراضهای بین المللی به جنایتهای صورت گرفته در جریان تجاوز به یمن را ساکت کند.

علاوه بر این، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سعی می‌کنند که برخی نظام‌های غربی را در خصوص مواضع و اقداماتشان در قبال یمن تطمیع کنند، زیرا از نظر آنان حل مسالمت آمیز بحران یمن، جوابی برای هزینه‌های سنگین آنان برای تجاوز به این کشور نیست. در همین راستا تلاش " فرانسوا اولاند " رئیس جمهور فرانسه برای باج گیری سیاسی از کشورهای عربی کاملا آشکار است.

فرانسه به تازگی توانسته است قراردادی بزرگ را با دوحه برای فروش ۲۴ جنگنده رافال به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کند. این کشور همچنین در تلاش است که نخستین نیروگاه اتمی را در عربستان با قراردادی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار احداثکند.
اما کنفرانس کمپ دیوید که قرار است با حضور رئیس جمهور آمریکا برگزار شود، شاهد رقمهای نجومیتری خواهد بود که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید در مقابل کسب حمایت آمریکا بپردازند؛ چرا که رئیس جمهور آمریکا پیشتر به آنان تأکید کرده بود خطری که دولتهای عضو شورای همکاری را تهدید میکند از جانب ایران نیست، بلکه از سوی مردم همین کشورها است، به این معنا که واشنگتن اماده است که از این نظامهای عربی در مقابل مردم خود حمایت کند؛ البته این حمایت مجانی نیست و هزینههای آن روی میز کمپ دیوید مطرح خواهد شد.