با ایران در آژانس بدون پیش شرط مذاکره می‌کنیم

افكار نيوز: اروپاییها هر روز موضعی جدید در قبال ایران اتخاذ میکنند. یک روز از تعامل و مذاکره سخن به میان میآید و روز دیگر از تقابل و تحریم. قریب به ده روز از تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت میگذرد و اروپاییها در بروکسل مقابل خبرنگاران از بسته تحریمی جدیدی سخن میگویند که در دست دارند تا با آن کار پرونده هستهای ایران را تمام کنند.

در این میان بسیاری از ساکنان قاره سبز درست مانند باراک اوباما در یک دست بحثتعامل و مذاکره و مصالحه با ایران را دارند و در دست دیگر سلاح تحریم را نگاه داشته‌اند. فرانسه در زمره کشورهایی‌ست که همزمان از اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند و البته در پشت پرده از مصالحه با این کشور نیز سخن می‌گوید. ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه از سیاستمدارانی است که بازی با ایران را در همین دو صحنه ادامه می‌دهد. مرد آهنین روس‌ها در دیدار با سارکوزی حتی از احتمال عدم تعهد کشورش به قراردادهای نظامی‌ منعقد شده میان مسکو و تهران نیز سخن گفت. این در حالی‌ست که روایت از سفر دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه به فرانسه متفاوت است. سارکوزی که حتی پیش از تصویب تحریم‌های ایران در شورای امنیت هم بر لزوم تشدید این تحریم‌ها و انزوا ایران تاکید داشت گویا در دیدار با همتای روس خود از در دیگری با مدودف درددل کرده است.

یک منبع نزدیک به الیزه ادعا می‌کند که در دیدار دمیتری با نیکولا، رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی دولتش برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای سخن گفته است.

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود در این خصوص می‌گوید: سارکوزی در این دیدار تاکید کرد که تحریم‌هاى جدید سازمان ملل علیه ایران با هدف مجازات ایران صورت نگرفته بلکه هدف از آن متقاعد ساختن تهران به از سرگیرى مسیر مذاکرات است.

سارکوزى در این دیدار به مدودف تاکید می‌کند که فرانسه آماده است بى‌درنگ مذاکراتى در آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در وین با ایران انجام دهد.
مبناى این مذاکرات بیانیه‌اى است که با میانجى‌گرى برزیل و ترکیه با هدف پایان دادن به اختلاف موجود امضا شده و همچنین پاسخى است که قدرت‌هاى شوراى امنیت به شکل تحریم به آن داده‌اند.

توافقنامه تهران که با میانجی‌گری برزیل در تهران میان ترکیه و ایران به امضا رسید از مدت‌ها پیش مطالبه غربی‌ها از تهران بود اما در نهایت امضا این توافقنامه نیز نتوانست غربی‌ها را راضی نگاه دارد.

انتهای پیام / ب.