هشدار پنتاگون درباره افزایش برد موشکهای ارتش چین

به گزارش افکارنیوز، پرس تی وی اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا گزارشی با نام " تحولات نظامی و امنیتی مربوط به جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۵ " منتشر و در آن به افزایش برد موشکهای بالستیک چین اشاره کرده است. این موشکها قادر هستند به راحتی اهدافی در آمریکا را نشانه بگیرند و همچنین قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند. همین موضوع نگرانی زیادی را برای واشینگتن بوجود آورده است.

ارتش چین موشکهای دور برد فراوانی را با موفقیت آزمایش کرده است که اغلب می‌توانند به هر نقطه از جهان دسترسی داشته باشند. مدل CSS - ۴ پیشرفته ترین موشک بالستیک ساخت چین است و اهدافی در فاصله ۱۳ هزار کیلومتری را نشانه می‌گیرد.

از سوی دیگر، مقامات ارتش چین برنامه تولید ۴۲ هزار پهپاد مستقر در دریا و زمین را در دستور کار دارند و به این ترتیب دارای بزرگترین ارتش پهپادها در جهان خواهد شد. برآوردها نشان می‌دهد هزینه تکمیل سامانه پهپادی چین از مرز ۱۰.۵ میلیارد دلار فراتر می‌رود و این پروژه در فاصله زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد.

چین و آمریکا رقابت نظامی، تجاری و اقتصادی دیرینهای با یکدیگر دارند. برقراری روابط دوستانه چین و روسیه برای مقامات آمریکایی چندان خوشایند نبود و قدرت گرفتن پکن را تهدیدکننده منافع خود میدانند.