داعش در عربستان؛ تهدید یا ابزاری برای سرکوب مردم

به گزارش افکارنیوز، روزهای گذشته وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ده‌ها شهروند این کشور را در اردوگاهی تبلیغی که افکار و اندیشه‌های گروه تروریستی «داعش» را در این کشور ترویج و اشاعه می‌کرد، دستگیر کرده است.

این بیانیه در ادامه افزوده است: نیروهای امنیتی ۶۵ نفر را دستگیر کردند که به جز ۲ نفر همگی از شهروندان این کشور بوده و آن ۲ نفر نیز از اعضای گروه داعش بودند که برای انجام عملیات‌ تروریستی در عربستان برنامه ریزی می‌کردند.

در این بیانیه ذکر شده است که این گروه اقدام به جذب جوانان عربستانی به ویژه نوجوانان این کشور می‌کرد. این درحالی است که یکی از کاربران پایگاه اجتماعی توئیتر در پستی که در صفحه خود گذاشته بود، افشا کرد که نام این اردوگاه «زندگیت را تغییر بده» است و افرادی که توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شدند، در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال قرار داشتند.

آیا داعش فعال کردن گروه‌های خود را آغاز کرده است

آنچه موجب شده تا این سوال مطرح شود که آیا داعش فعال کردن گروه‌های خفته خود در عربستان سعودی را آغاز کرده است، دیگر بیانیه‌های وزارت کشور عربستان درباره تحرکات عناصر داعش در این کشور است، به گونه‌ای که چندی پیش نیز این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عناصر داعش به گشتی‌های امنیتی سعودی حمله کرده و در پی آن نیروهای امنیتی سعودی ۹۳ نفر را دستگیر کردند که در این بیانیه، «تروریست داعشی» توصیف شده بودند و اینکه قصد داشتند، دست به حمله‌ای انتحاری علیه سفارت آمریکا در ریاض بزنند.

پایگاه خبری التقریر هم در این خصوص نوشته است: پیش از آن نیز شاهد حوادثی مانند حمله به یک خودرو تبعه غربی مقیم عربستان و برعهده گرفتن مسئولیت این حمله از سوی داعش و درگیری‌های منطقه «عرعر» در مرزهای شمالی عربستان بودیم که طی آن یکی از فرماندهان گارد مرزی عربستان بودیم.

تهدیدات بغدادی

«ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تکفیری داعش در آخرین نوار صوتی که پخش کرد، اخبار منتشر شده درباره کشته و زخمی شدن خود را تکذیب و تاکید کرد که حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه و عراق نتوانسته تاثیری بر گروهش بگذارد و تاکنون در عملیات‌های خود ناکام بوده و این موجب می‌شود، داعش خود را مجبور ببیند، وارد عرصه درگیری‌ها شود.

البغدادی در این نوار وعده داده که پیشروی عناصرش تا رم ادامه خواهد یافت و تاکید کرده که داعش در وضعیت خوبی بسر می‌برد.

پیش به سوی سرزمین حرمین شریفین

البغدادی در این نوار صوتی به عناصر خود دستور داده تا عملیات‌هایی را در عربستان اجرا کنند و تاکید کرده که پایه‌های خلافت وی تا زمانی‌که سراسر جهان عرب را در برنگیرد، تحکیم نخواهد شد. به همین دلیل به شما بشارت می‌دهم که امارت اسلامی پای به کشورهای جدیدی از جمله عربستان، یمن، مصر، لیبی و الجزائر خواهد گذاشت.

حمله به سفارت آمریکا

در این راستا وزارت کشور عربستان چندی پیش از خنثی کردن یک عملیات انتحاری علیه سفارت آمریکا در ریاض توسط یک انتحاری که خودرو بمبگذاری شده‌ای را هدایت می‌کرد، خبر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد، براساس اطلاعات امنیتی که بدست آورده این حمله انتحاری را ۳ نفر تدارک دیده بودند که یکی از آنها دارای تابعیت سعودی و ۲ نفر دیگر دارای تابعیت سوری هستند که در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اقامت دارند و یکی از آنها برای اجرای عملیات وارد عربستان شده است.

تشدید تدابیر امنیتی

در این راستا بود که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی سعودی تدابیر ویژه‌ای اتخاذ و در روز ۱۴ مارس اعلام کردند که ۲ فرد مظنون را که یکی سعودی و دیگری سوری است، در این ارتباط دستگیر کرده‌ و درحال بازجویی از آنها هستند.

این ۲ مظنون جزو ۹۳ فردی به شمار می‌آیند که توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شده‌اند و طی بازجویی‌ها مشخص شد که ۸۱ نفر از آنها از عناصر داعش هستند. همچنین در جریان این عملیات‌های امنیتی پیشگیرانه بود که چندین گروه تروریستی در مناطق مختلف عربستان کشف شدند.

سربازان سرزمین حرمین

براساس گزارش‌های موجود از میان بازداشت‌های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی، گروهی تروریستی بچشم می‌خورد که خود را «سربازان سرزمین حرمین» معرفی کرده بود.

گروهی متشکل از ۱۵ نفر که وابسته به داعش بود و ۳۱ دسامبر گذشته شناسایی و دستگیر شده بودند و طی بازجویی‌ها اعتراف کرده بودند که خود را برای حمله به مقرهای امنیتی و مجتمع‌های مسکونی و ترور نظامیان سعودی آماده می‌کردند.

گروه ۶۵

این گزارش‌ها همچنین از کشف و شناسایی گروهی به نام «گروه ۶۵» در عربستان خبر می‌دهند. این گروه در ۸ مارس گذشته در عربستان بازداشت شدند و به این جهت که تعداد گروه ۶۵ نفر بود، بر خود نام گروه ۶۵ را گذاشته بودند.

به جز یک فلسطینی و یک یمنی مابقی اعضای گروه سعودی و با داعش در ارتباط بودند و هدف آنها انجام عملیات ترور علیه نیروهای امنیتی و مناطق غیر نظامی و مسکونی عربستان بود.

بازداشت ۸ مرد و یک زن سعودی

از رصد پایگاه‌های اینترنتی نیروهای امنیتی رژیم سعودی ۹ شهروند این کشور را دستگیر کردند که یکی از آنها زن بود. این افراد اقدام به تبلیغ و جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی و فریب کودکان و نوجوانان جهت اعزام آنها به مناطق درگیری می‌کردند.

منطقه القصیم

در منطقه القصیم واقع در مرکز عربستان نیز ژانویه گذشته شهروند عربستانی دستگیر که پس از بازجویی مشخص شد، وی با داعش در ارتباط است و قصد داشته، گروهی تشکیل دهد که هدف آن حمله به نیروهای امنیتی و محل تردد و سکونت آنها بوده و مشخص بود، نحوه ساخت بمب را از کارشناسان داعش آموخته است. وی همچنین اعتراف کرده بود که با ابوبکر البغدادی نیز بیعت کرده است.

منطقه الباحة

جدیدترین عملیات نیروهای امنیتی عربستان سعودی دستگیری مردی در منطقه الباحه در ۱۸ آوریل جاری بوده و تحقیقات نشان داده که وی از جمله افرادی بوده که از طریق پایگاه‌های اینترنتی بیانیه‌های داعش را دنبال می‌کرده و اعتراف کرده که تاکنون اقدام به ساخت ۲ بمب کرده است.

آیا تهدید داعش جدی است یا سناریویی برای سرکوب هرچه بیشتر مردم عربستان

اینکه تهدید داعش علیه عربستان جدی است و یا اینکه این داعش دستاویزی برای حکومت سعودی شده تا با توسل به آن مخالفان خود را سرکوب کند، هم مطرح است.

تهدیدات داعش علیه عربستان سعودی حقیقتی غیر قابل انکار است، در حالی‌که نباید فراموش کرد، پیش زمینه‌های نفوذ داعش در عربستان بسیار است، دلیل این مدعا هزاران جوان سعودی است که در صفوف این گروه تکفیری در سوریه و عراق درحال جنگ هستند.

وجود باورها و اعتقادات مشترک بین داعش و وهابیت جدای از اینکه براین باوریم، داعش ریشه در وهابیت دارد، زمینه مناسب رشد و نمو داعش در عربستان را به راحتی فراهم می‌کند.

بر این اساس، اگر خبرهایی مبنی بر اقدام داعش در بیدار کردن گروه‌های خفته‌اش در عربستان به گوش می‌رسد، گزافه یا کذب نمی‌تواند باشد و باید آن را جدی گرفت.

در عین حال باید به این امر نیز توجه داشت، حکومت سعودی که خود از بنیانگذاران داعش و حامیان اصلی آن است، هم اکنون که منافع خود را در خطر میبیند و داعش به تهدیدی علیه آن تبدیل شده، به مقابله با آن برخیزد و در عین حال با توسل به دستاویز داعش قبضه سرکوب علیه مردم این کشور و بخصوص مخالفان و معارضان عربستانی تشدید کند.