فایننشال تایمز: توافق هسته یعنی انتخاب مجدد حسن روحانی و هموار شدن راه تحول اقتصادی
گروه بین الملل -

ایران برای ۳۵ سال است که بسته شده است، بنابراین سفر اخیر به ایران یک رویداد غیر منتظره بود.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از فایننشال تایمز؛ اقتصاد ایران دارای ویژگی هایی نظیر نیروی کار غیربهره ور، اقتصاد کنترل شده توسط دولت، فرار مغزها و بازار سرمایه نابالغ است. با این حال ایران برخی از ویژگی های منحصر به فردی دارد که نشان می دهد در صورت دست یابی به توفق هسته ای می تواند شتاب نقل و انتقالات را تحریک کند.

۴عامل اصلی اقتصاد ایران را تکه تکه کرده است: سوء مدیریت اقتصادی، حضور آمریکا در دو سوی مرزهای ایران، تحریم های اقتصادی و سقوط قیمت نفت. هشت سال از مدیریت پوپولیستی اقتصاد در زمان محمود احمدی نژاد، منجر به تورم فزاینده، سقوط ارز، رکو اقتصادی و خزانه خالی شد.

با روی کار آمدن حسن روحانی، ثبات اقتصادی و تعامل با غرب در دستور کار قرار گرفت. دو موردی که سبب شد پیشرفت اقتصادی حاصل شود: نرخ تورم از ۴۰درصد به کمتر از ۲۰درصد رسید و نرخ ارز تا حدی با ثبات شد. اما با این حال هزینه ها همچنان شیب خود را حفظ کرده اند.

با این وجود اقتصاد همچنان در رکود است، نرخ بیکاری بالای ۱۵درصد است، بخش املاک با ساختمان های نیمه تمام در محله های ثروتمند تهران، راکد است.

پیشرفت در مقابل تعامل رخ داده است. نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای نامشخص است اما ایران به وضوح امیدوار است که این توافق بتواند منجر به بازیابی رشد اقتصادی شود. در دیدار با رهبران مذهبی و همچنین صنعتگران در تمام شهرهای کشور، این ابراز امیدواری وجود داشت.

در ابتدا توافق هسته ای خواهد توانست منجر به بازیابی معاملات مالی بین المللی و صادرات دوباره قیمت نفت شود. در مرحله دوم، ایران و آمریکا در کنار یکدیگر برای مبارزه علیه تروریسم قرار می گیرند و سوم در جاییست که این دو هدف با یکدیگر ملاقات می کنند؛ باز شدن درهای اقتصادی به روی جهان بین الملل و به ویژه سرمایه های ایالت متحده آمریکا.

نیازهای این کشور فوق العاده هستند، برآوردها نشان می دهد ایران نیازمند سرمایه ۱تریلیون دلاری است. بخش نفت و گاز به تنهایی برای توسعه و به روز رسانی نیازمند سرمایه گذاری ۴۰۰میلیارد دلاری هستند. بخش پروازهای داخلی ایران به دلیل کمبود هواپیما تقریبا متوقف شده است.

علیرغم عدم توسعه اقتصادی در ایران، بازار دولتی و بخش خصوصی فعالی دارد. بازار سهام کالای سنگینی دارد، به طوریکه ارزش روزانه معاملات آن نزدیک به ۱۰۰میلیون دلار است. سرمایه گذاران خواهان بازارهای جدید برای سرمایه گذاری هستند

ایران همچنین با دراختیار داشتن ۱۰۰مرکز رشد در سراسر کشور دارای بخش تکنولوژی فعالی است. علیرغم اینکه جم معاملات در این بخش بسیار کوچک است اما با این حال معادل ایرانی ای بی، کایاک، گروپون و امثال آنها فعال هستند.

مهندسان ارزان قیمتی با قیمتی ۲۵هزار دلار در سال دارد. گوشی های هوشمند در همه جا دیده می شوند و ۳G آنها فعال است که نشان می دهد در غیاب سرمایه گذاری خارجی توانسته اند خدمات آنلاین را فراهم کنند. این فضا می تواند جالب بودن خود را اثبات کند.

صعود ایران دو بخش دارد: اول اینکه توافق هسته ای می تواند منجر به انتخاب مجدد حسن روحانی شود و راه را برای دوره شش ساله تحول اقتصادی باز کند. دوم اینکه بازار های دیگری در خلیج فارس درهای خود را برای سرمایه گذاران خارجی باز می کنند. تصور کنید با آزاد شدن فضای سرمایه گذاری اقتصادی در بازار سرمایه ایران و خلیج فارس، برای بازارهای سرمایه خلیج فارس امکان افزایش اشتغال، رشد و یکپارچگی اقتصاد منطقه ای را فراهم می کند که خود منجر به کاهش رشد تروریسم و خشونت می شود: بازی برنده - برنده