کدام یک از گران قیمت ترین های داعش، «جانشین خلیفه» می شوند؟
گروه بین الملل -

برای هفته ها، گزارش ها حاکی از آن بودند که ابوبکر البغدادی، خلیفه داعش، در طی حملات هوایی شدیدا مجروح شده است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از سی ان ان؛ میکل چالو، خبرنگار گاردین که ارتباطات خوبی با داعش و حامیان آنها دارد، اولین کسی بود که گزارش کرد ابوبکر البغدادی در حملات هوایی در شمال عراق مجروح شده است. او گزارش کرد که ابوبکر البغدادی احتمالا دچار قطع نخاع شده است و توسط دو پزشک به صورت مخفیانه در مقر این گروه در موصل تحت درمان قرار دارد.

روز دوشنبه یک مقام رسمی آمریکایی به سی ان ان گفت که هیچ اطلاعاتی که نشان دهد البغدادی مجروح شده است، وجود ندارد. همچنین اطلاعات اخیر نشان می دهد که او همچنان نقش خود را داراست و در نبردهای هر روز داعش کاملا مشارکت دارد.

با این وجود گزارش هایی در مورد اینکه در صورت ناتوانی یا مرگ ابوبکر البغدادی چه کسی جانشین او خواهد شد، منتشر می شود. داعش تاکنون به صورت رسمی جانشینی برای او تعیین نکرده است اما برخی از چهره های ارشد می توانند جانشین خلیفه باشند.

ابو علا العفری
او یکی از عاملان در سایه است.

هاشم الهاشمی مشاور دولت عراق گفته است که العفری به نام عبدالرحمن مصطفی الغادولی شناخته می شود(آمریکا نام او را هفته گذشته به فهرست افرادی که برای او پاداش تعیین شده، افزود.) سنای آمریکا برای ارائه اطلاعات در مورد او جایزه ۷ میلیون دلاری تعیین کرده است. او پس از ابوبکر البغدادی که برای او جایزه ۱۰میلیون دلاری تعیین شده است، گران قیمت ترین فرد داعش است.

دقیقا یک سال پیش وزارت خزانه داری آمریکا، او را فردی «مخصوص تروریسم جهانی» معرفی کرد. او در سال ۱۹۵۷ یا ۱۹۵۹ در موصل متولد شد.

سی ان ان نمی تواند تایید کند که العفری خود الغدولی است یا مشابه او اما دولت آمریکا گفته است که یکی از نام های مستعار الغادولی، ابوعلاست. طبق گزارش وزارت امورخارجه، الغادولی، در سال ۲۰۰۴ به القاعده عراق پیوست و به عنوان معاون رهبر و فرمانده این گروه در موصل مشغول به کار شد. در فوریه ۲۰۰۶، او به نمایندگی از رهبر القاعده ابومصعب الزرقاوی به پاکستان سفر کرد.

او گرچه در عراق دستگیر و زندانی شد اما پس از آزادی در سال ۲۰۱۲، به داعش ملحق شد و در سال ۲۰۱۲ مدتی را در سوریه سپری کرد.

او به معلم فیزیک مشهور است و گفته می شود که گزینه مورد علاقه بن لادن برای کار در رده های بالا پس از ابوعمر البغدادی که گفته می شود در حملات مشترک آمریکا و نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۰ کشته شد، بوده است.

تحلیلگرانی که امور داعش را پیگیری می کنند، می گویند العفری از تل عفر است، شهری در شمال عراق که تحت تصرف داعش است.

یکی از دلایلی که برای عدم خلافت او بیان می شود این است که وی بر خلاف ابوبکر البغدادی دارای نام خانوادگی که ادعا می کند از نسل جضرت محمد(ص) است، نیست.

میکل ویس، خبرنگار سی ان ان می گوید که او در هفته گذشته، در موصل در همان مسجدی که ابوبکر البغدادی جولای گذشته خود را خلیفه اعلام کرد، خطبه نماز جمعه را خواند.

به گفته منابع نزدیک به جهادی های سوریه و عراق، او در تلاش است تا نسب خانوادگی خود را به حضرت محمد(ص) اربط دهد.

ابومحمد العدنانی
یکی دیگر از گزینه های جانشینی ابوبکر البغدادی، ابومحمد عدنانی، سخنگوی ۳۸ ساله فعلی داعش است. گفته می شود او قوی ترین سوری حاضر در گروه و یکی از رهبران کلیدی این گروه در سوریه است.

العدنانی اولین فردی بود که خلافت را اعلام کرد. از آن زمان به بعد، البغدادی تنها یک نوار ویدیویی ضبط کرد درحالیکه العدنانی نوارهای صوتی متعددی را منتشر کرده است. در ماه سپتامبر اعلام کرد وظیفه حامیان داعش در غرب است که حملات گرگ تنها را راه اندازی کنند. همین کافی بود تا بازی تغییر کند. ماه های بعد داعشحملاتی را در شمال آمریکا، اروپا و استرالیا کلید زد.

وزارت امورخارجه آمریکا در هفته گذشته برای او جایزه ۵میلیون دلاری تعیین کرده است. او که به القعده پیوسته بود، پس از دستگیری در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ زندانی شد و گفته می شود که او در بازداشتگاه آمریکایی ها در کمپ بوکا به سر می برده است.

به عقیده تحلیلگران دو مانع در برابر العدنانی وجود دارد. یکی اینکه وی سوری است درحالیکه رهبران داعش اکثریت عراقی هستند و دیگری جوان بودن نسبی اوست. همچنین تغییر سمت او از سخنگو به رهبر ارشد ممکن است برای او بسیار بزرگ باشد.

ابو علی الانباری
او رییس شورای امنیت داعش است و تجربه نظامی قابل توجهی دارد. او یکی از افسران ارشد اطلاعاتی صدام حسین بوده است. همانند الغادولی او نیز از استان نینوا در شمال عراق است.

نقش الانباری پس از کشته شدن ابو عبدالرحمن البلاوی، فرمانده نظامی البغدادی آشکارتر شد. کارت حافظه به دست آمده از البلاوی نشان می داد که الانباری فرمانده عملیات نظامی داعش در سوریه را برعهده دارد.

با اینحال سابقه الانباری به عنوان یکی از نیروهای صدام حسین، از او چهره ای غیرمحبوب برای تروریست های خارجی و بیشتر سلفی های داعش ساخته است.

ویس می گوید: بعید است که نظامی سابق بعثبه عنوان خلیفه منصوب شود.

طارق الحرزی
طبق گزارش دولت آمریکا، او نیز مانند العدنانی عراقی نیست اما از اولین جهادی های خارجی است که به داعش ملحق شدند. او تونسی است و اعتقاد بر این است که وظیفه حملات خارج از کشورهای سوریه و عراق به وی سپرده شده است.

همچنین طبق گزارشات او مسئول انتقال سلاح از لیبی است. نام او در سال ۲۰۱۴ به فهرست تروریستی آمریکا افزوده شد و به عنوان «امیر بمب گذاری انتحاری» شناخته می شود.

او یکی از زندانیان آزادشده زندان ابوغریب است و در جولای ۲۰۱۳ به داعش پیوست. برادر او در لیبی به اتهام مشارکت در ترور کریستوفر استیونس، سفیر آمریکا بازداشت شده است.

واقعیت این است که او یک تونسی است و با فقدان اقتدار مذهبی مانند ابوبکر البغدادی یک انتخاب بعید به عنوان خلیفه به نظر می رسد. برای او پاداش ۳میلیون دلاری تعیین شده است.

همه چهار مرد در داعش فعالیت دارند و تنها صدای یکی از آنها، العدنانی در خارج شنیده شده است.

اما یافتن ساختار رهبری در این سازمان مخفی بسیار دشوار است و داعش چند چهره کلیدی خود را در طی ماه های اخیر از دست داده است.